El color per si sol ens atrau, ens sedueix … i també ens enganya. Vivim en un món on constantment veiem colors. Des que ens aixequem fins que anem a dormir. Tot són colors. Thomas Young ens va aportar una dada impactant, i és que l’ull humà percep un milió de colors. I com és lògic, no tots ens influeixen de la mateixa manera.

 

El senyal del color passa ràpidament a través del nervi òptic i es converteix en un fenomen emocional. Per tant, escollir el color de la identitat corporativa és el que acaba associant una empresa amb un determinat missatge i valor. Basant-nos en aquesta declaració, l’ús de cada tonalitat transmet un significat i provoca una reacció emocional i/o actitudinal que és totalment buscada per l’empresa.  Que el logo d’un servei sigui d’un color o d’un altre, va més enllà de l’harmonía visual i decorativa. És una eina molt potent per entrar en la ment del públic. I el més important, es provoca a partir de les emocions.

No obstant això, és un element tan poderós que s’ha de manejar amb molta atenció; si el que es vol és construir una bona reputació de l’empresa, estar en el Top of mind del mercat i estimular l’associació mental del target als correctes valors i missatges de l’organització.

 

LA IMPORTÀNCIA DE L’ELECCIÓ DEL COLOR ÉS CLAU
La sensació de color, és el que ens estimula a experimentar amb els tons cromàtics de manera física, mental, emocional i també comercial. Provoquen sentiments en el consumidor com la gana, l’elegància, el desig o el poder.

Un dels aspectes fonamentals de la imatge de marca és el color en la identitat corporativa. Aquesta importància afectarà, conseqüentment, en els resultats de les estratègies de branding, el naming i al missatge central de l’empresa.

La incidència en la decisió de compra, la credibilitat i l’empatia dels consumidors fa que sigui inqüestionable la capacitat que tenen els colors per modificar les percepcions de les persones. És un factor clau a l’hora de triar una marca. Per tant, s’ha de tenir molt present en cuidar els tons cromàtics si es vol potenciar una marca

 

Si es vol transmetre la missió, la visió, els valors distintius i la proposta de valor que fa única la teva marca, és necessari que la comunicació visual cromàtica sigui harmònica

 

TRIAR APROPIADAMENT EL COLOR DE LA MARCA

Per cridar l’atenció i connectar amb el target s’ha d’expressar el que la marca vol dir, vendre, transmetre i inculcar. I no només amb el color, sinó també amb les ombres, el contrast i  la brillantor entre altres factors.

Al decidir el color de la marca és important encertar i que sigui el màxim representatiu de la categoria de productes que es vol vendre. Què passa quan hi ha competidors dins del mateix sector? Sempre hi ha competidors i sempre utilitzen colors oposats: la marca líder en begudes ensucrades, Coca-Cola, fa servir el color vermell. I Pepsi, va prendre la decisió d’utilitzar el blau.

Respecte a les combinacions, no hi ha una regla general sinó que depèn de l’estratègia i el posicionament que es vulgui donar a la marca. Per exemple, el negre i durat representa el model d’excel·lència.

A part de tots aquests petits exemples, cada color té una longitud d’ona diferent i per tant, un concepte diferent.



LA IDENTITAT CORPORATIVA

La Identitat Corporativa d’una empresa és el conjunt de característiques, valors i creences amb les que una organització s’identifica i es diferencia de la competència. Estem parlant de la seva història, ètica, filosofia de treball, valors, cultura quotidiana, normes establertes, … Per tant, podem dir que la Identitat Corporativa és la personalitat d’una empresa: el que la fa única i diferent de les altres.

 

7 punts per definir la identitat corporativa d’una empresa:

1. Definir la filosofia corporativa. És la concepció global de l’organització.

Qui sóc i què faig?  Com ho faig? A on vull arribar?  És a dir, es vol definir la missió (qui sóc i què faig?) , els valors (com ho faig?, quins són els principis professionals?,…) i la visió (a on vull arribar i la perspectiva de futur)

2. Definir la cultura corporativa. Es tracta de definir el conjunt de normes, valors i pautes de conducta. És el conjunt de codis, creences i valors compartits per tota l’empresa.

3. Creació d’una imatge corporativa, que transmeti la identitat de l’empresa. En aquest procés es tracta de definir la identitat visual amb l’objectiu de transmetre les sensacions, emocions, filosofia i valors de l’organització. Es reconeix com la marca; composada pel nom, logotip, color,… Cada cop succeeix més que els clients ja no comprem productes o serveis, sinó que busquem marques i el seu conjunt d’aspectes racionals i emocionals que  ens puguin oferir. Ens moguem per estímuls i ens deixem seduir per marques que ens cridin l’atenció. Per això és important que els productes (o serveis) siguin coherents amb les formes i els colors, que es percebin d’una forma clara, uniforme i concreta amb el públic.

4. Elaboració d’una estratègia de comunicació corporativa. La imatge d’una empresa es materialitza a través de les expressions, usos quotidians i també a partir de les persones que la representen, de les seves qualitats, actituds i experiències.

5. Proporcionar una solidesa. Una Identitat Corporativa sòlida estarà present en el públic durant molt temps, ja que els clients es familiaritzaran amb aquesta identitat.

6. Cuidar la reputació online. L’impacte de la Identitat Corporativa de l’empresa es pot analitzar gràcies a les noves eines com els blogs i les xarxes socials. També es poden detectar problemes que puguin sorgir i les percepcions positives i negatives del target, entre moltes altres coses.  Per tant, és una bona manera d’unir i fidelitzar els clients d’una empresa i també per donar a conèixer la marca i els seus productes.

7. Elaborar un manual d’identitat corporativa. Es tracta d’elaborar un document que reflecteixi el conjunt de normes amb l’objectiu de promoure la identitat de l’empresa.

        Manual d’Identiat Corporativa

EL BRANDING D’UNA MARCA

El branding d’una marca és qualsevol acció que dur a terme una empresa pel desenvolupament i la gestió de la pròpia marca. L’objectiu principal del branding és expandir la marca en el mercat, posicionant-la així com a un referent i fent que estigui en el top of mind de tots els consumidors.

Fer branding doncs, significa desenvolupar la marca d’una empresa. Una bona estratègia de branding es basa en remarcar els valors de la marca, generar  credibilitat i confiança, per tal de fer forta la identitat dels seus productes i sobretot diferenciar-se de la competència.

          Imatge Branding

Per què és necessari fer branding de marca en qualsevol empresa? Perquè actualment vivim en un món cada cop més competitiu i amb uns consumidors cada vegada més exigents. És per això que si aconseguim dur a terme bon branding, aconseguirem empatitzar amb el consumidor i per tant,  consolidar la marca d’una empresa al mercat.

 

 

Després d’aquesta introducció sobre la importància dels colors, la Identitat Corporativa i el Branding; per a què serveixen i tot el que comporta la creació d’una bona estratègia per a l’empresa, anem a visualitzar-ho en un cas pràctic: Analitzem els colors de la identitat corporativa de 7 aplicacions quotidianes. Les apps que analitzarem seran les següents: Spotify, WhatsApp, Instagram, Twitter, Facebook, Youtube, GoogleMaps.

 

Whatsapp , una de les aplicacions més famoses actualment. Tothom té present el logotip d’aquesta. L’ús del color verd i el blanc, simbolitzen la familiaritat i la tranquilitat. Similar als colors Spotify , que fa poc ha renovat el seu logo.  Ara molt més fresc i dinàmic. A passat a ser un verd llima que provoca una sensació de modernitat i és molt més agradable a la vista. L’elecció d’aquest color va associat a la salut i la tranquil·litat, perfecte per obrir l’aplicació i escoltar música per desconnectar. Per cert, que us sembla la llista que vaig crear?

 

 

El nou logo d’Instagram és més vibrant i divers que mai. La nova versió s’inspira en el logotip anterior pel que fa a la càmera i la modernitza. Això sí, es mantenen els colors de l’arc de sant Martí. L’aplicació deixa enrere la imatge de ser una simple app de fotografies a representar una comunitat completa i variada per editar i compartir imatges. El color sempre ha sigut un element important a Instagram. Actualment el logo és molt més minimalista però amb molta calidesa i energia.

Twitter. El logotip d’aquesta aplicació té el blau com a color predominant. Usualment utilitzat en els negocis corporatius i també pel seu increment de la productivitat, representa calma i serenitat. A més, és el color més utilitzat en oficines i crea una sensació de seguretat i confiança en la marca. Cal destacar que aquesta xarxa social és més utilitzada com a perfil de treball que personal.

 

 

Facebook és una de les aplicacions en què el seu logotip és reconegut a tot el planeta. L’anàlisi del color és el mateix que a l’aplicació anterior però aquí, cal destacar una curiositat; i és que Mark Zuckerberg és daltònic i era l’únic color que “el feia sentir bé”.

 

Pel que fa a Youtube, a sorprès amb el seu canvi de logo. La paraula Tube es desprèn de la caixa vermella que la rodejava i dona pas a un sol color: el negre. Color del poder i la força. La lectura és molt més senzilla al ser tot en majúscules i amb una tipografia més rodona. Pel que fa al vermell, aporta energia, valor i acció.

 

El logotip de Googlemaps utilitza una alta varietat de colors. Ens trobem davant del verd (naturalesa, llibertat), el blau (intel·ligència i seguretat), el groc (energia, oci i diversió), el vermell (aventura i valor) i  el blanc (perfecció). El logo simbolitza una localització .

 

 

A tots els lectors d’aquest post que vulguin saber més sobre el branding, la identitat corporativa i la marca, recomano el llibre digital Branding Corporativo. Fundamentos para la gestión estratégica de la Identidad Corporativa, de Paul Capriotti. Un llibre amb molt contingut teòric interessant que us farà fer un pas endavant cap al món de la comunicació des del punt de vista de la Identitat Corporativa.

I a tots aquells que admirin el món dels colors, feu que continuï sent un fenomen tan emocional.

 

Capriotti, P. ( 2009).  Branding Corporativo. Fundamentos para la gestión estratégica de la Identidad Corporativa. Recuperat de http://blogdelmedio.com/libros/branding-corporativo-paul-capriotti-peri/

mglobalmarketing. (2015). ¿Como se define el branding de marca? Recuperat de https://mglobalmarketing.es/blog/como-se-define-el-branding-de-una-marca/