Actualment, la publicitat forma part del nostre dia a dia i la trobem arreu com a la televisió, a la ràdio, a internet, de manera tradicional, fins als cartells del metro o de l’autobús. Amb l’evolució de la publicitat ha aparegut el nou concepte de publicitat online, a l’hora de navegar per Internet o quan ens descarreguem una aplicació. Aquest fet va en augment i fa que siguem més consumidors de publicitat fins a tal punt que no ens adonem del seu consum. Però…Com funciona realment la publicitat online? Quin és el futur de la publicitat?

Els anys 90 i el naixement de la publicitat online

Concretament l’any 1994 la revista Hot Wired paga 30.000 dòlars per tres mesos, a marques com AT&T, Club Med o MCI.

A partir d’aquell any comencen a desenvolupar-se els banners, forma de publicitat que consisteix a incloure un anunci en una pàgina web, fins que a España s’inclou el AdverNet en buscadors d’aquells temps com OZÚ, OLÉ, el pioner, o TERRA. L’any 2000 arriba la revolució, Google llença ADWORDS, el pagament per paraules clau.Un any després el banner intenta adaptar-se als nous temps amb el Rich Media amb formats que inclouen so, interactivitat, vídeos, etc. Però la caiguda és inexorable, arribant a un CTR (Click Through Rate) del 0,07 al 2008 i trobant-se al 2010 amb que els internautes cliquen en 1,5 de cada 1.000 banners. També, Google crea el GOOGLE DISPLAY NETWORK, un sistema de programació de banners i publicitat a llocs web.

Buscador OZÚ

Últimament, estan sorgint agents en el món de la publicitat com les xarxes socials que posen al servei de les marques les seves plataformes, per la interactivitat, el pagament per clic, la segmentació, etc. Segons les últimes xifres facilitades per la IAB, 615 milions d’usuaris utilitzen bloquejadors d’anuncis.

És cert que mitjans de comunicació tradicionals, webs, mitjans de comunicació online i xarxes socials es financen a través de la publicitat.

Publicitat online vs publicitat offline

Cada cop són més persones les que accedeixen a Internet. Això fa que les marques utilitzin la publicitat online. En vers de la publicitat tradicional, la publicitat online té els següents avantatges:

Vuit formes de fer publicitat

Existeixen molts formats de publicitat online però els més utilitzats són els 8 següents:

  1. Email marketingun dels mètodes més veterans de Internet però s’adapta a les noves necessitats dels usuaris, cosa que fa que la seva efectivitat sigui la mateixa.
  2. Banneruna de les formes de publicitat online més utilitzades i conegudes, que consisteix en un espai publicitari dins d’una web o blog.
  3. Pop-upapareix a l’hora d’entrar a una pàgina web, cosa que fa que a l’usuari pugui molestar.
  4. Publicitat en els mòbils: tota mena d’anuncis adaptats a la navegació dels telèfons mòbils com ser més petits i menys molestos que els pop-up.
  5. Publicitat en xarxes socials i plataformes online: aquest tipus de publicitat té diverses formes: anuncis en els murs, enllaços patrocinats o continguts publicitaris.
  6. Enllaç patrocinat: format publicitari de text que conté un enllaç de la web de l’anunciant basat en pagament per clic.
  7. Remarketinguna de les millors tècniques de publicitat a Internet. Permet crear anuncis personalitzats que mostren a aquells usuaris que prèviament van visitar el seu lloc web.
  8. ¿Influencers?moltes marques paguen als anomenats “influencers” per fer publicitat del seu producte o servei a través de les xarxes socials.

Publicitat a les apps

La publicitat online arriba a tots els extrems entorn als mòbils a causa de la seva immediatesa i l’augment de l’ús dels dispositius, ja que cada cop es poden realitzar més activitats. La publicitat a les aplicacions es presenta amb avantatges per tots els implicats, des dels anunciants fins als usuaris. Gràcies a aquest mètode de publicitat online, els creadors de les apps poden oferir les seves aplicacions de manera gratuïta i convertir el temps invertit a desenvolupar l’aplicació en diners que li paguen els anunciants per publicar la seva publicitat. Pels anunciants és interessant que els seus anuncis apareguin a les apps, ja que es dirigeixen a un públic més segmentat. També, els usuaris acaben guanyant amb la publicitat a les aplicacions perquè tenen accés una gran varietat d’aplicacions mòbils proporcionades gratuïtament. Els usuaris són consumidors i la publicitat li ofereix ofertes o productes nous que s’adeqüen als seus interessos.

Steve Jobs: “els anuncis per aplicacions són realment dolents i el pitjor de tot és que ningú els utilitzava perquè ningú vol que et treguin de l’aplicació i et portin a la web de l’anunciant

El mètode del pagament per clic

El pagament per clic és un mètode de publicitat digital que consisteix en què cada cop que un usuari fa clic en un anunci per visitar la pàgina web de l’anunciant, aquest últim paga segons el nombre de clics d’entrada. El preu que paga l’anunciant pot ser fixe o es pot determinar en una subhasta, en que s’estableix un preu màxim que està disposat a pagar per cada clic i qui ofereix el millor preu per clic es posa primer en l’espai on es mostren els anuncis. Gràcies al sistema de pagament per clic, la publicitat online es va revolucionar sent la base dels ingressos de cercadors com Google o Yahoo!.

Existeixen altres mètodes, no tan comuns, de pagament per fer campanyes online com el PPM o pagament per mil, que consisteix en què l’anunciant paga una quantitat de diners fixe per cada mil cops que es mostra a l’usuari, i el PPA o pagament per adquisició, que l’anunciant paga per cada cop que l’anunciant fa una acció determinada.

Altres mètodes de publicitat

Els següents videos ens expliquen com una empresa pot crear una campanya de publicitat contextual per donar a conèixer el seu producte als usuaris:

Part I: Google Adwords crea una campanya de publicitat contextual
Part II: Google Adwords crea una campanya de publicitat contextual
Part III: Google Adwords crea una campanya de publicitat contextual

Periodisme i publicitat

A l’hora de parlar de la relació de periodisme i publicitat podem veure que són conceptes diferents i que realment no tenen gaire a veure. Tot al contrari, una va lligada de l’altre de manera estreta. La publicitat necessita al mitjà de comunicació per arribar  al consumidor i els mitjans de comunicació necessiten la publicitat per finançar-se. A tots els mitjans de comunicació apareix publicitat, ja que és un gran capital de finançament que els anunciants paguen als mitjans a canvi que es publiquin els seus anuncis. Un tipus de publicitat que es relaciona amb periodisme és la nativa, ja que utilitza un contingut comercial que s’adopta periodísticament perquè el consumidor cregui que llegeix una notícia en comptes d’un anunci. Per tant, podem dir que la publicitat i el periodisme estan obligats a entendre’s per sobreviure en el món digital actual.

Webgrafia