LA REVOLUCIÓ DE LES INFOGRAFIES

L’èina ancestral amb la que explicar informació de manera visual i clara.

Introducció

La infografia no és només transformar dades en imatges, és agafar alguna cosa difícil d’explicar i exemplificar-ho perquè amb un cop d’ull s’entengui. Avui en dia la tendència a reflectir amb infografies les situacions quotidianes que ens passen es molt comú, ja que vivim en un estat d’informació líquid i és necessari comptar amb eines que facilitin ordenar i estructurar aquestes dades per convertir-les amb dades útils i transferibles.  
En aquesta entrada és podran trobar nou punts amb què conèixer una mica millor la tècnica de comunicar, a través d’infografies.

Què és una infografia?

Una infografia és la representació esquematitzada d’informació, dades i altres coneixements, de manera gràfica. 

Història de les infografies

Història de la infografia. Font: Propia

Quins usos se li poden donar a les infografies?

Les infografies tenen molts usos avui en dia, les podem trobar a qualsevol lloc; però principalment ens ajuden en el periodisme, l’educació, a crear vincles, a impulsar accions socials i entre d’altres, s’utilitzen com a estratègies de màrqueting.
S’ha demostrat que el 90% de la informació que millor processa el nostre cervell és aquella que ve d’imatges. El fet de poder associar un gràfic a una idea o contingut permet que ho relacionem més fàcilment i que per tant ho recordem amb més facilitat.
Sense anar més lluny dintre del món de les xarxes socials trobem que Facebook genera més interacció amb continguts on s’inclouen imatges per sobre de les publicacions on el text cobra major protagonisme. 

Campanya de CocaCola. Font: Enterateonline.wordpress.com

Quins tipus d’infografies hi han?

Dintre del món de les infografies podem distingir entre infografies estàtiques i infografies interactives o animades. 
Les infografíes estàtiques són aquelles que no ens permeten interaccionar amb elles. Es caracteritzen per ser imatges planes que es combinen amb text i que s’utilitzen per explicar qualsevol cosa de manera ràpida i senzilla. 
Dintre del tipus d ‘infografies estàtiques es poden distingir diferents estils de gràfics.

Per una banda hi trobem:

Gràfic separat → Consisteix a col·locar la infografia per una banda i el text on s’explica la notícia per una altra. 
Gràfic radial → Les infografies amb aquesta forma consten d’una imatge central important i d’informacions, anotacions, destacats o altres imatges més petites situades a la perifèria del  document. 
Gràfic en sèrie → Es caracteritza per tenir un punt clar d’entrada i un de sortida on el text, juntament amb la imatge, s’ajuden perquè el missatge adquireixi coherència i es faci clar pel receptor.
Gràfic de barres → Se sol utilitzar quan es parla de xifres i quan s’han de comparar entre si.
Gràfic circular → És molt visual, ja que es divideix en parts proporcionals, generalment per parlar de percentatges. 

Per altra banda, trobem les infografies interactives o animades. Aquestes es caracteritzen per ser representacions de dades amb recursos informàtics que fan que es pugui interaccionar amb elles. Això permet que alhora de fer-hi “clic” o “zoom” s’amplií la informació. Aquest tipus d’infografies també permeten a qui les crea ser més creatius alhora d’aplicar-hi informació.
Per exemple:

Exemple infografia interactiva. Font: Online Courses

Característiques de les infografies

El resum general dels últims punts és la següent: Una infografia és perfecte per complementar un text llarg i/o difícil d’entendre (articles científics, històrics, amb moltes dades…) gràcies a ser atractiva visualment i comptar amb la informació sintetitzada. 
Com a característiques més importants alhora de crear la infografia perfecta comptem amb les 5 següents:

Caracteristiques de les infografies. Font. Propia

Eines per crear infografies en línia

Si es tenen coneixements previs  de disseny, per crear infografies es poden fer servir alguns dels programes d’Adobe, com InDesign, Illustrator o Photoshop o bé l’equivalent gratuït GIMP.
Si per contra prefereixes eines més intuïtives perquè no saps massa de disseny, algunes de les pàgines en línia que et permeten crear infografies de manera gratuïta són les següents: 
CANVA → Amb un ventall de plantilles personalitzables aptes per adaptar-hi qualsevol text. Esta encarada a principiants. 
PIKTOCHART → Tal com canva, piktochart és una de les eines per principiants que compta amb icones i  gràfics predissenyats que s’adapten fàcilment a les necessitats dels usuaris. 
INFOGRAM → Pensada per maquetar infografies esquematitzades amb gràfics i/o dades.
CREATELY → Alhora de fer treballs en grup, aquesta és la millor opció perquè permet treballar diferents persones en un mateix projecte.

Passos per fer una bona infografia:

  1. Seleccionar estratègicament la informació a utilitzar alhora de muntar la infografia. Ens podem fer diferents preguntes:
    – A qui es dirigeix la informació?
    – A què vol donar resposta?
    – Quin és l’objectiu?
    – Hi ha algú que hagi fet el mateix?
  2. Un cop definit el tema de la infografia, s’ha de definir el format amb què se li donarà forma, ja que no només una infografia clàssica es pot considerar infografia; 
    InfografiaRepresentar de manera visual la informació que es vol transmetre. Solen donar-se suport amb la varietat de colors i la claredat de les seves informacions.
    Report → Normalment ideal per finances o dades. El seu format sol ser en DNA-4 o en format carta.
    Pòster → Pensat per cridar l’atenció del públic i transmetre un missatge senzill. 
    Flyer → És sol relacionar amb anuncis o fulletons d’informació, tipus tríptics, però també serveixen per crear invitacions a esdeveniments. El més important és la imatge que s’utilitza.
  3. És important dedicar uns minuts a plasmar a mà la idea de la infografia que tenim. D’aquesta manera podem veure com organitzar tota la informació i afegir-ne o treure’n per tal que aquesta quedi clara i la presentació no sigui massa recarregada i creí distraccions. 
  4. El següent pas és completar la informació amb suports visuals rellevants, com vídeos, imatges o GIF’s.
    Un cop decidit, cal recordar 3 punts bàsics:
    I) L’èxit d’una bona infografia és cenyir-se a un estil tot el disseny. Això ajudarà a mantenir una coherència i una uniformitat en tot el treball. 
    II) Combinar les fotografies/vídeos/icones amb el text ajudarà a fer més harmònica la infografia i serà més agradable pels ulls. 
    III) Escollir uns colors que s’adeqüin al disseny i a la temàtica de la nostra infografia. 
  5.  Els espais en blanc són necessaris. Ajuden al lector a llegir amb l’ordre correcte i eviten fer grans paràgrafs feixuccs per llegir.
  6. Alhora d’escollir les fons, és recomanable que no en siguin més de dues. Moltes  d’aquestes lletres tenen variants i jugant-hi permeten donar un toc diferent de la infografia. 
  7. Seguint amb la importància de les lletres cal mantenir-ne la mida per  definir si és titular, entradeta, destacat… Es pot jugar amb els colors per fer veure al lector que aquella informació és rellevant.
  8. Alinear el contingut de la infografia per fer més net i clar el disseny.

Webgrafia

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.