Els podcasts, la nova ràdio?

La forma de comunicació més ancestral, primigènia i arrelada al nostre subconscient és la paraula, la veu. Tota comunitat, independentment del seu grau d’avenç tecnològic, té la necessitat de comunicar i comunicar-se amb els seus iguals per raons naturals.

Ens trobem davant la revalorització de la ràdio tradicional i, en conseqüència, de la feina que ocupa el periodista. De la ràdio tradicional a la ràdio online i als podcasts, un salt més cap a la comunicació digital interactiva.

Figura 1. Cronologia històrica de la ràdio
Figura 1. Cronologia històrica de la ràdio (Font pròpia)

La ràdio va ser un gran invent tenint en compte que es va inventar un sistema de comunicació que no necessitava cables per transmetre informació. El món es va fer més petit perquè qualsevol país podia difondre missatges sense límits geogràfics d’una manera pràcticament instantània.

Figura 2. Classificació del contingut d’àudio
(Font pròpia)

Ràdio FM i Ràdio Online

La majoria de dispositius mòbils eliminen la ràdio FM, ja que no troben el sentit d’ocupar espai en el dispositiu quan l’usuari escolta la ràdio online.

Actualment hi ha moltes estacions digitals i aplicacions sense limitacions físiques que recopilen moltes de les emissores per Internet que existeixen al món. Algunes de les estacions en streaming són: Online Radio Box amb ràdios de tots els continents del món, Internet Radio, Radio-España amb aproximadament 1.200 emissores o Frontier Nuvole Smart Radio, un portal que et permet crear una llista d’emissores preferides pels teus dispositius intel·ligents.

La següent taula agrupa els aspectes positius i negatius que pot tenir la Ràdio Online:

Figura 3. Avantatges i desavantatges de la Ràdio Online
(Font pròpia)

Els podcasts

El terme podcasting va néixer fa 15 anys a Espanya com una eina de la ràdio i la premsa per distribuir el contingut a Internet. L’any 2019, el podcasting, ha passat a ser una plataforma independent que té els seu propis usuaris i objectius.  És un concepte situat entremig de la Ràdio i Internet i les definicions que reb són molt diverses. 

“A podcast is a type of downloadable digital media file typically composed of audio content, though some podcasts also include video” 

Greene, Jim (2019)

“A Podcast is an intimate bridging medium. The two ways in which the podcast can be conceived as an intimate bridging medium are the education, as a way to help individual and groups learn effectively […] and the social connection, as a way to help individuals and groups forge links with each other”

Llinares, D., Fox, N. & Berry, r.(2018)

Periodisme i podcasts


Los podcasts le dan un ‘nuevo aire’ al periodismo

Vía pódcast

Molts professionals de mitjans de comunicació pivoten cap al podcast com una via de futur. En un ecosistema tecnològic i audiovisual on és més difícil arribar al gran públic i on la gent està acostumada a un consum sota demanda, el podcasting pot ser una eina essencial i ideal per poder transmetre i arribar allà on es vol.

El podcast pot ser interessant pel periodista de forma individual per 3 raons:

  • Creació d’una marca pròpia
  • Possibilitat de donar a conèixer un projecte que tingui o que comenci 
  • Canal idoni per a l’experimentació (provar maneres per transmetre contingut)

És el cas d’Àlex Fidalgo, periodista, locutor de ràdio, podcaster i presentador de televisió espanyola.

De fet, com a podcaster, tens la possibilitat d’assistir a les Jornades de Podcasting que es fan cada any a Madrid, des del 2010, i que organitza l’associació PodcastDays.

Vídeo de les Jornadas de Podcasts 2018
(Font: MADPOD Asociación Madrileña de Podcasting)

Teo Rodríguez, de la Cadena SER parla del canvi que ha suposat el rol i l’exigència en el podcasting i afegeix ser un repte passional pel periodisme, un punt de diferenciació


Els podcasts tenen la proximitat i la fluïdesa de la ràdio tradicional, barrejada amb la frescura i la llibertat de les xarxes socials.

Vía pódcast

Andoni Orrantía, subdirector de producció de la COPE i professor dona 3 idees clau del podcast a la professió del periodisme:

  • El podcasting no difereix de la feina de comunicadors. La missió del periodista és preguntar-se per què fa el que fa, com ho fa, per a quin motiu i per a qui.
  • El podcast natiu digital recupera i fortifica el procediment de la professió. Cal pensar com es detecta una bona història, com es pensa, com es contrasta i com s’explica.
  • La pedagogia que s’ha de treballar en els mitjans per explicar què és un podcast té les seves arrels en quelcom tan senzill com el periodisme tradicional.

Desaprendo de mis inspiradores, el podcast es emoción y emoción no es llorar, es sentir

Isabel lobo

Isabel Lobo, periodista d’Onda Cero creu que s’ha de saber desaprendre, observar tot el que es porta fent durant anys i replantejar-se quins principis serveixen i quins no pel podcasting.

“El lenguaje se está revalorizando como el vehículo de la innovación de la emoción. El lenguaje está consiguiendo abrir donde la rutina se ha hecho ese cráter y ha dado al traste con las idees brillantes y la gente que arriesga”

FRANCISCO IZUZQUIZA

Francisco Izuzquiza és locutor de ràdio, especialitzat en ràdio online i podcasting. A continuació es presenta el metapodcast «El gran cuaderno de podcasting» on Izuzquiza n’és el locutor i creador.

“No matter how deep or obscure your interests are, there is a podcast for you, or there is (relatively) little stopping you making your own”

Llinares, D., & Fox, N. (2018)

Bibliografia

» Greene, J. (2019). Podcast. Salem Press Encyclopedia of Science. Recuperat de: http://search.ebscohost.com.biblioremot.uvic.cat/login.aspx?direct=true&db=ers&AN=93788168&site=eds-live&scope=site

» Llinares, D., & Fox, N. (2018). Podcasting : New Aural Cultures and Digital Media. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan. Recuperat de: http://search.ebscohost.com.biblioremot.uvic.cat/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=1856427&site=ehost-live&scope=site

» Frary, M. (2017). Power to the podcast: Podcasting is bringing a whole new audience to radio and giving investigative journalism a boost. Plus, our handy guide to making your own podcasts. Index on Censorship46(3), 24-27.

» Fleming, C. (2009). The radio handbook. Routledge.

» Bagant, M. B. (2007). Nuevos caminos para la radio. Un proceso productivo digital para un negocio analógico. Revista Telos, 73.

» La radio digital. Federal Communications Commission (2017). Recuperat de: https://www.fcc.gov/consumers/guides/la-radio-digital

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.