Que és Google Analytics?

És una eina d’anàlisi web totalment gratuïta de l’empresa Google. Ens facilita dades i informes sobre tot el que passa a la nostra pàgina web, és a dir: visitants, usuaris únics, conversions, durada de les visites, durada de les sessions, com han accedit al nostre web. A causa del seu gran potencial i utilitat, Google Analytics s’ha convertit en l’eina d’anàlisi web líder al mercat. El secret del potencial d’aquesta eina rau en la extraordinària informació que aporta sobre com són i com es comporten els usuaris que visiten la teva web.

Quan la teva web és un negoci, aquesta informació serà vital per poder prendre les decisions correctes i aconseguir així els millors resultats.

Google Analytic; resumit amb dibuixos de forma explicativa

Història de Google Analytics

Les eines d’anàlisi web van nèixer a mitjans dels anys 90 i van començar a fer-se servir de forma masiva a partir de 1995 per part dels departaments d’informàtica. Les primeres eines analítiques web eren un programari que interrogava arxius i generava un seguit d’informes en entorn gràfic.

Al 1995 es va crear una empresa anomenada Urchin Software Corporation; fundada per Paul Muret, Jack Ancone i els germans Bret i Scott Crosby. Era una companyia enfocada en l’analítica web, i que amb la implementació d’una nova tecnologia a l’any 2000, van aconseguir crear un software que funcionés amb un sistema mixte de recol·lecció de dades amb logs i Tags a la vegada. L’any 2004, durant la fira nord-americana Search Engine Strategies de California, Urchin es va trobar amb membres de Google i van realitzar una col·laboració fins a l’any 2005, quan Google finalment compra l’empresa Urchin.

Poc temps més tard neix Google Analytics. El fet que fos una eina d’anàlisi web totalment gratuïta va causar un gran impacte als EE.UU ja que moltes empreses disposaven d’eines d’anàlisi web, però eren de pagament.

Els fundadors de l’empresa Urchin Software: Jack Ancone i els germans Crosby

Quines funcions té Google Analytics?

Google Analytics serveix principalment per:

  1. Realizar un seguiment del trànsit entrant del lloc web.
  2. Obtenir informació dels usuaris del lloc web, saber com interactuen en el web i com responen al contingut de la nostra web.
  3. Crear informes personalitzats, tenint en compte les nostres preferències.

A més a més, Google Analytics és una eina imprescindible a l’hora de buscar bons resultats en una estratègia de màrqueting digital, així doncs permet:

  1. Efectuar un seguiment de la nostra estratègia seo i estratègia sem; amb el que podrem conèixer si les nostres estratègies online estan funcionant correctament o hem de modificar-les per tenir més éxit.
  2. Prendre les decisions estratègiques adequades pel nostre negoci.
  3. Fer una analítica completa de la nostra web.

Relació amb el periodisme

Google Analytics és sens dubte una eina indispensable a l’hora de treballar en línia. Per aquest motiu, la feina del periodista actual es veu en la necessitat de fer servir aquesta eina per tal de garantitzar si els usuaris que entren a les seves webs realment llegeixen o no els articles. Aquesta informació és molt útil, doncs amb això podem conèixer l’activitat dels nostres internautes i saber més d’ells.

La funció d’objectius de Google Analytics resulta de gran ajuda quan es tracta d’analitzar el comportament dels usuaris de la nostra web. Anem a repasar alguns dels objectius que els periodistes poden configurar i que serviran per conèixer millor els patrons de comportament de la seva audiència:

  • Lectura de al menys el 75% de l’article
  • Lectura completa de l’article
  • Durada de la visita
  • Saber si han compartit la pàgina
  • Si són o no subscriptors del mitjà
  • Click en l’opció “leer más”
  • Reproducció d’un vídeo
  • Click en una imatge o infografia
  • Apertura del newsletter
Informe personalitzat de Google Analytics

Un altre aspecte fonamental en la difusió de les nostres notícies és la publicitat que fem d’elles a les xarxes socials. Les xarxes socials juguen un paper molt important a l’hora de dirigir trànsit cap al nostre lloc. Google Analytics compta amb eines de mesurament específiques per social media, amb les que podrem conèixer el rendiment de les nostres accions de màrqueting en aquest terreny. Podem veure a través de quines xarxes socials ens arriba el trànsit i en quins percentatges accedint a: Adquisició, Social, Visió general.

Logos de les xarxes socials més conegudes

Webgrafia

INFORMACIÓ
  • https://www.websa100.com/blog/para-que-sirve-google-analytics/
  • https://www.ciudadano2cero.com/que-es-google-analytics/
  • https://www.websa100.com/blog/utilidades-de-cada-seccion-de- google-analytics/
  • https://analytics-es.googleblog.com/2009/09/breve-historia-del- analisis-web-y.html
  • https://www.santilimonche.com/que-es-google-analytics/
MULTIMÈDIA
  • Infografia: https://www.pinterest.es/pin/25825397843286056/
  • Foto Urchin: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Urchin-tradeshow-booth-dive-in.JPG
  • Vídeo explicatiu: https://www.youtube.com/watch?v=rxLsh3s0TUo
  • Xarxes socials: https://www.flaticon.es/packs/social-media-logos-2
  • Informe: https://retailmktg.wordpress.com/2014/10/29/reportes-de-comportamiento-de-google-analytics/