El dia 31 de gener de l’any 2020 es va donar a conèixer a Espanya el primer contagi de coronavirus. Es tractava d’un turista alemany que es trobava a la illa de la Gomera (Illes Canàries). Però en realitat el virus va arribar bastant abans al territori espanyol, en concret va ser el dia 11 de gener, però de l’any 2019. Aquell dia va ser creat l’usuari @coronavid19 i es va iniciar un autèntic fenomen viral un any després. Analitzem què és i que representa aquest usuari de Twitter, que s’ha situat en el focus de les comptes de Twitter que més es parla en aquests moments.

El primer tweet que va fer durant la pandèmia mundial de coronavirus va ser el dia 24 de febrer on diu: “Voy a contagiar hasta al perro.”. Va ser un fort començament ja que aquest primer tweet acumula més de 1600 likes.

En aquest primer tweet ja es marca les línies del que serà el camí de l’èxit. En aquest compte de Twitter se’ns presenta un usuari que parla en primera persona, com si ell mateix fos el coronavirus que infecta a les persones afectades.

També va suposar un inici explosiu el seu nombre de seguidors, i és que tal com podem observar a la pàgina web d’anàlisi de xarxes socials Socialblade, entre el 25 de febrer i el 3 de març va guanyar més de 471.000 seguidors, fet que explica els seus actuals més de 751.000 seguidors.

Font: Socialblade
Font: Google Trends
Font: Trendsmap

El nombre de nous seguidors va deixar de créixer després del boom inicial, però no va parar la seva popularitat, ja que gràcies a la pàgina web SocialBearing podem saber que els seus tweets amb més impacte arriben a més de 40. 000 retweets i 200.000 likes. Es tracta d’un tweet que diu: “Estoy cerrando la gira mundial con mi representante” del dia 25 de febrer, quan a Espanya encara només hi havia quatre casos detectats.

Font: SocialBearing

Si fem una llista dels tweets amb més impacte són:

  • Estoy cerrando la gira mundial con mi representante. (25 de febrer)
  • He venido a matar, no a discutir. (26 de febrer)
  • Como se alargue mucho el confinamiento me muero. (21 de març)
  • Cuando llegue a los 10.000 muertos enseño una teta. (25 de febrer)
  • ¿Quién ha conseguido que no se hable de Cataluña? (11 de març)
  • Me he convertido en el primer virus trans de la historia. (27 de març)
  • Estoy de Erasmus. (25 de febrer)

Un cop vistos els tweets que han tingut un impacte més important no podem destacar una tipologia de tweets concreta. El que sí que sabem és que tracta temes populars entre els usuaris de Twitter, que fa humor parlant en primera persona del virus i que la persona que porta aquest compte està al cas de l’actualitat política i social de l’estat Espanyol.

Al llarg dels dies, però, ha anat adoptant frases o muletes que repeteix a diari, com:

  • ¡ARRIBA ESA FIEBRE! (25 de febrer)
  • ¡BUENOS DÍAS, ESPAÑA! ARRIBA ESA TOS. (26 de febrer)
  • ¡BUENOS DÍAS! ¡ARRIBA ESOS ESCALOFRÍOS! (27 de febrer)
  • ¡BUENOS DÍAS! ¡ARRIBA ESE DOLOR ARTICULAR! (28 de febrer)
  • ¡BUENOS DIAS! ¡ARRIBA ESA DIFICULTAD PARA RESPIRAR! (29 de febrer)
  • ¡BUENOS DÍAS ESPAÑA! ¡ARRIBA ESAS MANOS SUCIAS! (2 de març)
  • ¡BUENOS DÍAS! ¡ARRIBA ESAS GANAS DE ESTORNUDAR BIEN LEJOS! (3 de març)

Com es pot veure, @coronavid19 gairebé a diari saluda els seus seguidors desitjant-los un bon dia i tot seguit comenta algun fet destacable de l’estat del coronavirus amb humor i la paraula “ARRIBA”. Aquest ús repetit de paraules ho podem demostrar fàcilment amb un núvol de paraules.

En els tweets que fa @coronavid19 sí que hi podem trobar elements de crítica social. Fent servir el paper d’atacant, en aquest cas de virus, aquest usuari critica les desavinences dels polítics i la societat o també els polítics que intenten treure benefici de la situació, posant en evidència com això facilita un encara major contagi de la gent.

  • Hi trobem per exemple crítiques a Vox:
    • VOX lo que quiere es que me quede. (24 de març)
    • De paseo con Ortega Smith. (13 de març)
  • Crítiques a la gestió d’altres països:
    • Claro, porque allí apenas tengo presencia. (31 de març) (En referència a l’ajuda dels EEUU a Espanya i Itàlia)
    • No es la primera vez que me lo dicen. (25 de març) (En referència a la infravaloració de Jair Bolsonaro al coronavirus)
  • Crítiques a maneres de fer de la societat:
    • 👏👏👏👏👏 a la homeopatía. (31 de març)
    • Mañana hay que aplaudir a los antivacunas. (30 de març)

L’usuari del compte de Twitter @coronavid19 també ha entrat en altres xarxes socials. És el cas d’Instagram. En aquesta xarxa social, però, publica exactament el mateix contingut que a Twitter. Aquí acumula gairebé 48.000 seguidors, menys que a Twitter, que és l’original d’aquest fenomen, però una xifra considerable per haver començat a publicar-hi el dia 27 de febrer.

https://www.instagram.com/coronavirus_el_coronavid19

Però la seva presència a internet no acaba aquí, ja que també ha creat una llista de reproducció a Spotify que, òbviament, està basada en el coronavirus i temàtiques similars.

Aquest usuari també disposa d’un correu de gmail per a contactar-hi que es diu coronaviruscoronavid19@gmail.com. D’aquest correu el que més destaca és el missatge programat que reps si hi intentes connectar, és el següent:

Me pillas ocupado infectando a gente por todo el mundo, mutando todo lo que puedo.

Ten en cuenta que el hecho de haberte puesto en contacto conmigo te convierte en alguien perteneciente al grupo de máximo riesgo de infección.

Esta es una respuesta automática, en cuanto tenga un momento trataré de contestar tu mensaje,

Si tardas en saber más de mí es por culpa de alguna cuarentena.

Encantado de conocerte, seguimos en contacto (muy íntimo).

CoronaVid19

Pandemia Mundial

(c) 2020

D’aquest missatge en podem extreure que es tracta d’una fórmula de màrketing bastant ben preparada, ja que aquests petits detalls, com el missatge automàtic, marquen la diferència entre qualsevol compte de paròdia i aquesta.

El fenomen viral d’aquest usuari de Twitter ha sortit fins i tot de la mateixa xarxa social per anar a altres camps de la comunicació, com per exemple l’entrevista que li va fer Andreu Buenafuente al programa Late motiv de Movistar+. En aquesta entrevista a la persona que controla les xarxes socials d’@coronavid19 es pot comprovar com les respostes ràpides i humorístiques ens indiquen que es tracta d’una persona que domina molt bé aquest camp. Algunes de les frases que diu són:

  • “A mi me gusta el trato cercano, estoy super acostumbrado a estar con gente”
  • ”Con este tema me están presionando mucho. Hay un científico de Harvard que ha estimado que voy a infectar a un 70% de la humanidad, y me enfadé muchísimo porque me enteré por las noticias. Además, me deben la nómina de enero todavía. Esta mañana me he reunido con todas mis cepas, que están que trinan, y no está descartado ir a la huelga.”
  • “No, la cocaína no hace ningún efecto. La cocaína hace más efecto en las bodas.”
Font: Movistar+

D’aquesta entrevista al programa de Buenafuente i el fenomen que ha suposat aquest usuari de Twitter se n’han fet ressò bastants mitjans de comunicació, com La Vanguardia, 20 minutos, també el portal mèdic enfermeria21 o ConSalud. També hi ha altres mitjans que parlen dels memes i acudits que es creen a la xarxa sobre el coronavirus per tal de posar humor al tema i treure-hi la serietat, com el mitjà El Dia.

Un altre fet que demostra la gran importància que ha agafat aquest usuari de Twitter són les múltiples còpies que han sorgit després que imiten també la personalitat de malalties o qualsevol tema relacionat amb el coronavirus que interactuen amb la gent de manera molt similar a l’original. Tot i això, no s’acosten a les espectaculars xifres de seguidors i impacte que arriba tenir l’original. Alguns d’aquests usuaris són els següents:

  • Fiebre amarilla oficial (@FiebreAfricana). Creat el febrer de 2020, 3.636 seguidors
  • Malaria (@plasmodium_). Creat el gener de 2020, 3.011 seguidors
  • la polio (@polio_la). Creat el febrer de 2020, 2.052 seguidors
  • Dengue (@Dengueevirus). Creat el febrer de 2020, 2.680 seguidors
  • Gonorrea (@Gonorrea71). Creat el febrer de 2020, 872 seguidors
  • E. Coli OFICIAL (@EColiOficial). Creat el febrer de 2020, 1.490 seguidors
  • Alzheimer (@AlzheimerVirus). Creat el febrer de 2020, 1.431 seguidors
  • Gastroenteritis (@Gastro_original). Creat el gener de 2020, 1.170 seguidors
  • GRIPE A (@gripeA2020). Creat el febrer de 2020, 9.900 seguidors
https://twitter.com/plasmodium_/status/1241525168788422663
https://twitter.com/Gonorrea71/status/1232713999931912192
https://twitter.com/gripeA2020/status/1235607531528966144

Una pregunta que es pot fer molta gent que coneix la monetització de les xarxes socials és saber quant pot valer aquest compte de Twitter, ja que en el món de les xarxes socials es pot arribar a posar preu als seguidors. A més a més si parlem d’un usuari amb més de mig milió de persones que el segueixen pot arribar a ser un negoci molt rentable, ja sigui per vendre el compte a una empresa comercial que vulgui arribar a una gran audiència o per incloure tweets promocionats que suposarien un ingrés important de diners per cada publicació en favor de la marca comercial.

Font: WebFluential

Conclusions

L’inesperat i explosiu sorgiment d’aquest nou usuari a Twitter ha sorprès a molta gent, que ha vist com de cop i volta totes les persones que segueixen a Twitter cliquen Like i Retweet als seus tweets. El contingut que crea pot ser vist de diverses maneres: la primera és creure que el que fa és 100% humor i la gent no s’ha de prendre aquests tweets seriosament o molestar-se. Aquesta manera d’actuar segurament era la majoritària al principi de la pandèmia, ja que hi havia pocs casos coneguts i a les xarxes socials el coronavirus era tractat com un meme. Una altra manera de veure-ho és com un insult a les persones afectades pel virus i pot arribar a ser ofensiu. Aquesta mentalitat és la menys comuna a les xarxes socials, especialment Twitter, on un gran nombre dels usuaris són joves i són els primers en riure’s de tot, com els acudits de la Tercera Guerra Mundial (#WW3). I també podríem trobar el cas de les persones que veuen amb bons ulls aquest usuari de Twitter no només pel contingut humorístic que publica sinó també per la crítica social que fa i perquè pensa que fa un bé a la societat, tant destapant aquestes incongruències o actituds sense sentit d’alguns polítics com per l’humor que porta en situacions molt tenses i de risc per a la població.

El que és difícil de negar és l’enginy que demostra tenir la persona darrere el teclat d’aquest perfil de Twitter. Tant les idees dels tweets, com la connexió de diferents xarxes socials o fins i tot els petits detalls com el correu programat ens ho demostren.

Webgrafia

20 MINUTOS. Buenafuente entrevista al tuitero tras la viral y cómica cuenta del ‘coronavirus’: “Mis cepas están que trinan” [en línia]. 20 minutos, 3 de març de 2020. [Consulta: 31 mar. 2020]

ALFONSO, Fernando. How Americans and Iranians are using memes and hashtags to cope with conflict [en línia].CNN, 12 de gener de 2020. [Consulta: 1 abr. 2020]

CONSALUD. El coronavirus se hace Twitter y desata una pandemia de carcajadas [en línia]. ConSalud, 26 de febrer de 2020. [Consulta: 31 mar. 2020]

EL PERIÓDICO. Un turista alemán, primer caso de coronavirus en España [en línia]. El Periódico, 31 de gener de 2020. [Consulta: 31 mar. 2020]

ENFERMERIA 21. Enfermera saturada acude al programa de Buenafuente y acaba conociendo al tuitero de la cuenta del coronavirus [en línia]. Enfermeria 21, 3 de març de 2020. [Consulta: 31 mar. 2020]

FUNDACIÓN IO. 25 FEBRERO 2020. ACTUALIDAD CORONAVIRUS COVID-2019 [en línia]. Fundación IO, 25 de febrer de 2020. [Consulta: 31 mar. 2020]

GÓMEZ MELENCHÓN, Isabel. El compte del coronavirus [en línia]. La Vanguardia, 28 de febrer de 2020. [Consulta: 31 mar. 2020]

LA VANGUARDIA. Buenafuente entrevista al ‘Coronavirus’: “Soy un virus que no tiene ideología” [en línia]. La Vanguardia, 3 de març de 2020. [Consulta: 1 abr. 2020]

P. CAPOTE, Raquel. De la preocupación a la risa: Las redes sociales se llenan de memes sobre el coronavirus [en línia]. El dia, 10 de març de 2020. [Consulta: 31 mar. 2020]