Diuen que les xarxes socials reflecteixen el que som. En realitat, si les sabem fer anar bé, només reflecteixen allò que volem i de la manera que ens interessa que ens vegin els altres. La forma més còmica i divertida d’això ho ha provocat l’actriu i cantant de country Dolly Parton en comparar en el seu Instagram una galeria d’imatges amb els diferents perfils que tenim segons la xarxa social.
En què consisteix?
Sota el hashtag #DollyPartonChallenge consisteix a crear un collage fotogràfic de quatre imatges que recreen la imatge de perfil de quatre xarxes socials: LinkedIn, Facebook, Instagram i Tinder. Aquesta imatge es publica a Instagram el 21 de gener del 2020 per la Dolly Parton, el dia del seu aniversari, cumplint 74 anys. Les fotografies que componen la imatge eren d’ella mateixa, on en cada una d’elles sortia amb un look diferent i amb el nom d’una xarxa social.
Una de les xarxes és el LinkedIn, la qual es tracta d’una xarxa per buscar feina i tenir el teu perfil professional on les empreses et puguin trobar i veure la teva experiència. La imatge que correspon al LinkedIn ha de ser una fotografia en què la persona es mostri amb un aspecte serio, professional i intel·lectual.
L’altre és el Facebook, una xarxa que coneix tothom, la qual serveix per compartir pensaments, imatges, fotografies amb persones que tu mateix pots escollir prèviament. Les imatges que acostumen a utilitzar aquí els usuaris són més familiars o situades en un context relaxat o informal.
Després tenim Instagram, la qual també pots compartir sobretot imatges i vídeos. En aquesta s’acostuma a utilitzar una imatge de la persona amb una actitud més moderna o sofisticada, i la majoria mostren també una imatge més artística i original.
Per últim, la imatge relacionada amb la xarxa social de contactes Tinder és la més eròtica i “sexy”, la qual dóna peu a moltes bromes. L’usuari es mostra més seductor, ja que es tracta d’una xarxa per poder contactar amb altres persones amb fins sexuals o per trobar parella.
En el cas de la Parton, la foto de LinkedIn és la que vesteix de manera més formal i professional, amb un vestuari d’oficina; al Facebook, l’estil és més informal i familiar, anant amb un jersei nadalenc; a Instagram utilitza una fotografia més artística, amb blanc i negre, dels seus inicis com a cantant, i en el cas del Tinder, ha utilitzat una imatge més picant, eròtica i atrevida, publicada al seu moment a la revista Play Boy.
Troba una dona que pugui fer-ho tot.
dolly parton
La intenció inicial de la cantant en publicar aquesta galeria de fotos era crear una reflexió general amb un aire humorístic sobre com es mostren els usuaris en cada una de les xarxes, inclús té un missatge feminista inclòs en què la cantant deixa com a comentari en la imatge d’Instagram Troba una dona que pugui fer-ho tot. Al publicar-la es va fer viral de seguida, on tots els famosos van començar a fer el mateix que ella, penjant també una imatge combinant les quatre fotos que utilitzen per a cada xarxa social. Es van sumar al repte actors coneguts de la indústria de la música i del cinema, com Miley Cyrus, Will Smith, Sharon Stone, Jessica Chastain i els Jonas Brothers. Inclús eminències en el món de la moda, com Dontatella Versace, han volgut publicar el repte Dolly Parton.
En fer-se tan viral el repte de #DollyPartonChallenge, van començar a aparèixer a les notícies, com a la CNN, gràcies al gran èxit i influència que havia tingut en tots els famosos que havien fet el repte. Es van crear molts memes arran d’aquest challenge, com ara el que surt a The List Show TV, un programa diari de televisió que cobreix les tendències més calentes i els temes més populars actuals. Aquest programa fa un recull d’alguns dels memes preferits que han trobat a través de les xarxes socials.
Inclús es van començar a crear vídeos tutorials de com poder fer i crear el challenge, donant a conèixer diferents aplicacions per poder facilitar la seva realització. Faciliten la informació i instruccions d’ús de 5 plataformes diferents.
Una de les plataformes és Pic Stitch, la més utilitzada, ja que és gratuïta. Aquesta aplicació té diferents plantilles per crear collages, organitzades per la quantitat de quadres a la plantilla. També permet etiquetar de la manera que correspon de les xarxes socials i permet afegir text. Un cop creada s’exporta de manera que et permet compartir-la directament a Instagram o qualsevol altra aplicació.
Una altra aplicació és Fotor, tot i que no és gratuïta, però es pot utilitzar la prova gratuïta de tres dies i eliminar-la, o la versió d’ordinador sí que és totalment gratuïta. La funció és molt similar a l’altra aplicació, l’únic inconvenient és que no es pot agregar text a les plantilles clàssiques, un dels models de collage que és la millor per poder crear el meme.
Després, també hi ha Collageable, també té cost però amb un període de prova de 7 dies. A nivell d’ús és igual que les altres, amb diversos dissenys de collage per triar i poder crear la imatge i poder afegir el text. Un cop fet s’exporta i es comparteix directament a la plataforma desitjada.
També trobem PicCollage, la qual es pot descarregar de forma gratuïta però tot el que es faci amb aquesta opció sortirà amb una marca d’aigua, si no es vol que aparegui aquesta marca també s’ha de pagar. Pel que fa a l’ús és també el mateix que les anteriors.
I per últim, hi ha una última aplicació que és la pròpia d’Instagram, només has de mirar si tens aquest disseny d’Instagram descarregat. Es crea a partir de les històries d’Instagram amb el mateix mètode de creació que amb les altres, selecció de disseny, col·locar les fotografies, afegir el text i compartir. En compartir-ho aquí sortiria a les històries, si no es pot guardar i publicar-ho al teu perfil.
Són moltes les facilitats que han posat a l’abast de tothom per tal de crear el teu meme, propagant-se de tal manera que ha causat molta participació des de Hollywood, com adolescents, gent d’edat més adulta, i fins i tot també s’ha arribat a fer amb les mascotes. En definitava, s’ha anat aplicant a qualsevol objecte o persona.
Reflexionem…
Aquest repte viral mostra com arriba a ser de diferent el comportament dels usuaris segons el seu objectiu. Des que les xarxes socials es van començar a popularitzar tant en la nostra societat, la gent s’ha anat preocupant més per la seva imatge social a partir d’aquestes xarxes. El fet d’haver-hi tanta diversitat, no hi ha pràcticament ningú que utilitzi la mateixa foto en totes les plataformes, cada una té una finalitat diferent, per tant, l’usuari el que fa és “vendre la seva imatge” amb un to diferent posant la imatge corresponent, com bé ha marcat la Dolly Parton.
També, des dels inicis dels challenges, amb el Harlem Shake i l’Ice Bucket Challenge, s’ha convertit amb un recurs molt bo per moltes marques comercials. D’aquesta manera, no només uneixen i interactuen amb els consumidors, sinó que amb cada publicació que fan realitzant el repte, els hi proporciona informació de primera mà sobre el que fan els consumidors, com ara la reacció, si els hi agrada, si s’han connectat, quin nivell d’estratègia han utilitzat, etc. Tot això s’utilitza pel fet que l’ésser humà és molt previsible i un reptador per naturalesa, i més encara quan es tracta de seguir aquell que idolatres o una marca que t’encanta. Per aquest motiu moltes marques utilitzen tant als famosos com aquest recurs per a treure’n més profit i per poder arribar més al seu mercat de consum.
En relació amb les xarxes socials, com ja he comentat una mica, no cal dir que avui en dia se’n fa un ús molt extens d’elles, fins al punt que també poden arribar a ser perjudicials per a la salut. Tothom sap una mínima noció dels efectes negatius que poden causar, però centrant-nos només amb els challenges, podem dir que la majoria són inofensius i divertits, però també podem trobar altres reptes més arriscats que poden arribar a ser perillosos en realitzar-los i posar-nos en risc.
Sense anar gaire lluny, des de l’aplicació Tik Tok, que s’ha posat tan de moda actualment, es crea un challenge entre els adolescents anomenat Outlet challenge el qual consisteix a connectar un carregador a un endoll i deixar caure una moneda entre ell i la paret, provocant d’aquesta manera espurnes, un tall de llum, danys al sistema elèctric, incendis, i òbviament, possibles cremades a qui ho ha fet.
Com aquests hi ha milers que apareixen cada setmana i que es propaguen a través de les xarxes socials i per Whats App. Això és un tema que s’ha de controlar relacionat amb l’ús de les xarxes socials als adolescents i mirar que aquests challenges no arribin a popularitzar-se i que es vetin d’alguna manera. Tot té uns límits, quan els superes, poden tenir conseqüències negatives fins al punt que perjudiquen la teva salut i a la dels del teu voltant. Us deixo el tràiler d’una pel·lícula que reflecteix molt bé aquests tipus de reptes i que deixa veure fins a quin punt poden estar enganxats els joves que són capaços de realitzar verdaderes bogeries, titulada Nerve: Un juego sin reglas. No vindria a ser exactament un challenge però no deixa de ser un joc d’atreviment, agafant-lo per la part més fosca d’aquest tipus de reptes, per tant, aquí es mostra molt bé la idea com podria arribar a apoderar-se de nosaltres si segueixen existint reptes d’aquest tipus i nivell.
No deixem que ens controlin, passem a controlar-ho nosaltres!
Bibliografia i Webgrafia
‘Dolly Parton Challenge’: El nuevo reto que vuelve locos a los famosos. (2020). Recuperat l’1 d’abril del 2020, de https://www.ultimahora.es/noticias/sociedad/2020/01/27/1137475/dolly-parton-challenge-reto-vuelve-loco-famosos.html
Gorman, D. (2020). Recuperat l’1 d’abril del 2020, de https://www.elnacional.cat/enblau/ca/viral/dolly-parton-challenge-que-es-famosos_464115_102.html
El ‘Dolly Parton Challenge’, el reto viral que es tendencia entre los famosos. (2020). Recuperat l’1 d’abril del 2020, de https://www.elcomercio.com/tendencias/dolly-parton-challenge-reto-viral.html
Aragón, H. (2020). El ‘Dolly Parton Challenge’: el reto viral al que ningún famoso se ha resistido. Recuperat l’1 d’abril del 2020, de https://www.heraldo.es/noticias/sociedad/2020/01/27/en-que-consiste-dolly-parton-challenge-redes-sociales-famosos-1355583.html
Minuto, A., Moda, D., Fan, M., Contra, L., Vang, B., y Fan, M. et al. (2020). Reto Dolly Parton: El Challenge de los famosos. Recuperat l’1 d’abril del 2020, de https://www.lavanguardia.com/gente/20200126/473142808197/dolly-parton-challenge-famosos-reto-viral-instagram-fotos.html
Dolly Parton Challenge ¿Qué esy por qué todos lo están haciendo? (2020). Recuperat l’1 d’abril del 2020, de https://www.yucatan.com.mx/tecnologia/redes-sociales/dolly-parton-challenge-que-es-y-por-que-todos-lo-estan-haciendo
Sánchez Casademont, R. (2020). Los mejores Dolly Parton Challenge, el reto que ha inundado las redes este fin de semana. Recuperat l’1 d’abril del 2020, de https://www.esquire.com/es/actualidad/a30673914/mejores-dolly-parton-challenge-famosos-jonas-brothers-cara-delevingne/
El Dolly Parton Challenge se extiende como la pólvora por las redes sociales | Dirección de Marketing. (2020). Recuperat l’1 d’abril del 2020, de https://www.marketingdirecto.com/digital-general/social-media-marketing/el-dolly-parton-challenge-se-extiende-como-la-polvora-por-las-redes-sociales
Saad, S., Wylde, K., Wylde, K. y Wylde, K. (2020). 5 maneras fáciles de participar en el desafío Dolly Parton. Recuperat l’1 d’abril del 2020, de https://www.bustle.com/p/how-to-do-the-dolly-parton-challenge-on-instagram-21749053
¿Por qué los desafíos son un buen recurso? El | 2heart. (2018) Recuperat l’1 d’abril del 2020, de https://2heart.co/blog/por-que-los-challenges-son-un-buen-recurso/
Retos virales, uno de los mayores peligros en internet para niños. (2020). Recuperat l’1 d’abril del 2020, de https://gaptain.com/blog/retos-virales-peligros-en-internet/
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.