El 4 de gener de 2019, es va obrir un compte a Instagram amb un sol propòsit, aconseguir el rècord de més likes dins la xarxa. El compte es diu @world_record_egg i el post que van publicar és la fotografia d’un ou, amb la descripció: Let’s set a world record together and get the most liked post on Instagram. Beating the current world record held by Kylie Jenner (18 million)! We got this 🙌. És a dir, volien superar la fotografia amb més likes fins al moment, un post de la Kylie Jenner que tenia 18 milions, actualment la fotografia de l’ou té 54,3 milions i segueix sent la publicació amb més likes de la plataforma.

Fotografia de l’ou
Font: @world_record_egg
Fotografia de la Kylie Jenner amb el record anterior.
Font: @kyliejenner

El post es va començar a compartir pels grups i les històries dels usuaris de la xarxa i en deu dies va aconseguir arribar a 18,4 milions de likes i així superar el record. Un cop superat i a causa de la seva gran càrrega viral aconseguida a través de les xarxes socials i mitjans de comunicació, ja que la fotografia d’un ou s’havia convertit amb el post amb més likes d’Instagram, en les 48 hores següents a fer el record va arribar a 45 milions de likes. Superant d’aquesta manera al videoclip de Despacito i es va convertir en el post amb més likes a qualsevol plataforma en línia.

Publicacions posteriors al record.   Font: @world_record_egg 

Després d’establir el record, el compte va seguir publicant imatges de l’ou amb petites esquerdes, que també compten amb milions de likes. El quart post després de la publicació viral tenia la textura d’una pilota de football americà anunciant que desvelarien el contingut de l’ou després de la Superbowl. Finalment, el 4 de febrer de 2019 van publicar un vídeo promocional mitjançant la plataforma Hulu per ajudar amb les pressions socials que exerceixen les xarxes i obrir una campanya per la salut mental. El vídeo deia que l’ou últimament estava patint molta pressió i que si tu també ho paties parlessis amb algú i que per rebre més informació entressis a la web talkingegg.info i aquesta pàgina et dirigia a la web de Mental Health America.

Després d’aquest fenomen el compte va tindre un mes d’inactivitat i van fer posts simulant que l’ou estava perdut pel món. El compte va realitzar diverses col·laboracions amb artistes o influencers com per exemple amb en Julius Dein, els Jonas Brothers o en DJ Khaled. 

Actualment, l’ou s’ha convertit en un personatge fictici anomenat Eugene que realitza diverses activitats com fer esport, meditar o sortir de festa. El compte s’ha transformat en una pàgina que publica vinyetes o vídeos aptes per a tots els públics.

Exemple d’un post on veiem el personatge de l’ou.
Font: @world_record_egg

Durant les primeres setmanes d’aquest cas, diverses persones es van proclamar els creadors del compte de l’ou tot i que aquest ho desmentia, finalment el 3 de Febrer es va desvetllar la identitat del creador a un article del New York Times. Chris Godfrey és la ment responsable darrere d’aquest fenomen, Chris és un publicista que es va plantejar si seria capaç de penjar una fotografia d’un ou i aconseguir el record de likes d’Instagram. Segons declaracions seves va escollir aquest element perquè ‘Un ou no té gènere, ni raça, ni religió. Un ou és un ou, és universal.’ Un cop va aconseguir aquest propòsit va redirigir la campanya per utilitzar-ho amb una organització sense ànim de lucre com és la de Mental Health America. Per altra banda, va decidir seguir amb el compte i aprofitar-lo per enviar missatges positius a través del personatge fictici, com per exemple felicitacions d’any nou o vinyetes còmiques.

Personalment, jo vaig viure aquest cas i vaig participar posant el meu like, em va impressionar que de sobte diversos amics i coneguts meus comencessin a compartir a les seves històries el post d’un ou. En un primer moment vaig pensar que seria com qualsevol compte o challenge que s’intenta fer viral i es queda a l’intent, però un cop vaig decidir fer clic i vaig veure la descripció i la quantitat de likes del post em vaig adonar que estava aconseguint molta repercussió i vaig posar el meu like. És increïble com les xarxes socials tenen l’habilitat d’escampar un missatge tan ràpid si els usuaris s’involucren, i això es va retroalimentant, ja que com més gent ho comparteix guanya més credibilitat i això provoca que se segueixi compartint.

En viralitzar-se tant aquest cas, van sorgir molts comptes intentant copiar el concepte, però cap ha aconseguit tindre tanta repercussió com aquesta. Això no vol dir que Chris Godfrey fos l’inventor d’aquest repte, ja que molta gent ha intentat abans batre rècords de likes, com per exemple els youtubers que demanen xifres de m’agrada i si arriben penjaran un nou vídeo o faran algun repte. Per altra banda, també hi ha posts que s’han viralitzat sense que la persona que fa la publicació ho demani, un exemple d’això pot ser el famós selfie dels Oscar del 2014, que va batre el rècord de retuits amb més d’un milió en 40 minuts. I com aquest hi ha molts més casos, com per exemple el videoclip de Despacito, el vídeo amb més likes de YouTube o el vídeo de YouTube rewind del 2018, que és el vídeo amb més dislikes de la plataforma.

Actualment, el post de l’ou segueix sent la publicació amb més likes d’Instagram. Les altres publicacions més famoses pertanyen a celebritats o influencers com per exemple XXXTentacion (19,3 milions), la Kylie Jenner (18,6 milions) o la Jennifer Aniston (16 milions). Tot i aquestes xifres, cap d’aquestes publicacions s’apropa a la meitat de likes de la fotografia de l’ou (54,4 milions). Això ens fa pensar que aquest fenomen va ser una cosa extraordinària capaç d’unir a 54,4 milions de persones per batre un rècord i que, tenint en compte les xifres actuals, és molt difícil que torni a passar quelcom semblant.

Tot això ens fa adonar-nos del poder que té l’usuari a les plataformes, ja que sense la interacció de milions de persones tots aquests records, challenges i esdeveniments no serien possibles.

Webs consultades i altres enllaços d’interès: Compte d’instagram: https://www.instagram.com/world_record_egg/ Article de la Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Instagram_egg Article New York Times: https://www.nytimes.com/2019/02/03/style/world-record-egg-instagram.html Article BBC: https://www.bbc.co.uk/newsround/46860938 Article Guiness World Record: https://www.guinnessworldrecords.com/news/2019/2/record-breaking-instagram-egg-has-finally-cracked-to-reveal-its-empowering-messag-558726