El Periodisme de Dades utilitza la informació que li aporta el Big Data i ho adapta a les seves necessitats. En l’àmbit periodístic és necessita la feina del periodista per convertir aquesta simple informació que aporta el Big Data, en un document narratiu, informatiu i entenedor.

Font: Google Images

Introducció i Història

La història de la comunicació va partir un gran canvi amb l’arribada del desenvolupament tecnològic i dels canvis i necessitats que aquesta ha creat en la societat.

Abans de que arribes la tecnologia, la manera de comunicar era molt més lenta i complexa. Quan van arribar aquestes noves tecnologies es va crear una necessitat de crear canals  de comunicació més ràpids, eficaços i segurs

A la dècada del 1930 a mesura que la tecnologia evolucionava i augmentava el nombre de les dades massives van començar a aparèixer els problemes de l’emmagatzematge.

Així doncs va aparèixer una altra necessitat a causa d’aquest augment massiu de dades: la necessitat d’emmagatzemar i organitzar la informació a quantitats més grans de les que s’havien vist mai per un ús posterior de manera ràpida i senzilla.

L’any 1989 el periodista Erik Larson li va donar nom a tot aquest volum de dades se’l va etiquetar amb el nom de Big Data.

El periodisme de dades utilitza aquestes dades obtingudes en el seu benefici per informar a la societat i donar noves informacions.

Què és el Big Data?

El Big Data és el concepte que s’utilitza per definir l’emmagatzematge d’una gran quantitat de dades; és a dir, el conjunt de dades que no caben en l’emmagatzematge d’un software comú, i que utilitzen una alternativa per a poder ser guardats, classificats, analitzats i compartits de forma ràpida i efectiva.

El Big Data gestiona un volum de dades immens a la major velocitat possible i alhora fa créixer la informació i les dades.

A més, busca anar més enllà de l’ús de dades i pretén conèixer el públic i entendre com i quan la gent està utilitzant els serveis i mitjançant quins dispositius.  Tot els comerços, ja siguin grans o petites empreses poden aprofitar les accions del Big Data, sempre i quan el seu ús sigui el correcte i no s’utilitzi per un delicte. Aquest servei ha suposat un apropament entre comerços i els seus públics.

El Big Data és defineix en cinc característiques segons els seus avantatges (5V):

  • Volum: recollir i organitzar tota aquella informació que li arribi.
  • Velocitat:  l’agilitat de cerca de la informació recollida.
  • Varietat: crear una “massa” homogènia a partir de la gran quantitat d’informació variada que s’ha recollit.
  • Veracitat: cal que tinguem eines per comprovar que tota la informació sigui veraç, ja que és molt important saber que treballem amb informació de qualitat.
  • Valor: les dades ha  de aportar un valor a la societat.

Cada persona produeix en el seu dia a dia un seguit d’informació en format de dades, ja sigui quan paguem amb targeta de crèdit, quan naveguem per internet o amb l’ús de les xarxes socials.

Quan una busques un producte o dones un like en una foto, aquestes dades es queden gravades com si deixessis petjades virtuals. Les teves accions en línia queden emmagatzemades en els servidors, a disposició de les companyies de telecomunicació.

Tota aquesta informació és el que es troba en el Big Data.

Organització del Big Data

Podem classificar els tipus de dades Big Data  en els següents 3 grups:

  • Estructurats:
    • Creats
    • Provocats
    • Transaccionals
    • Compilats
    • Experimentals
  • No estructurats:
    • Capturats
    • Generats pel usuari
  • Híbrids
    • Mercats emergents
    • E-commerce
    • Meteorologia

També és classifica la manera en com es generen totes aquestes dades que estan a la xarxa, i per tal de fer-ho es divideixen en 5 segments:

  • Web i Xarxes Socials:
    • Clicks en links
    • Cerques de Google
    • RRSS (Facebook, Instagram, Twitter)
    • Contingut web (pàgines, imatges)
  • Entre màquines:
    • RFID
    • GPS
    • Altres sensors
  •  Persones:
    • Gravacions de trucada
    • E-mail
    • Registres Mèdics
  • Transaccions:
    • Trucades
    • Missatgeria
    • Facturació (pagaments en targeta i online)
  • Biomètrics:
    • Reconeixement facial
    • Reconeixement de Iris
    • ADN

Per tal d’intentar contenir un cert ordre amb totes les dades que es recullen cada segon, s’han de saber transformar les dades, netejant i acotant la informació; emmagatzemar-les i analitzar-les per tal de poder accedir a la informació més fàcil i ràpidament.

Font: Vídeo de Youtube
(Exceltic)

Què és el Periodisme de Dades?

El periodisme de dades consisteix a trobar, seleccionar, analitzar i interpretar grans quantitats d’informació que es poden trobar a les bases de dades obertes d’internet.

Els incicis del periodisme de dades es troben amb el periodisme assistit per ordinador que va utilitzar per primera vegada l’any 1953 a la cadena de televisió americana CBS per predir els resultats de les eleccions presidencials.

El periòdic britànic “The Guardian” és pioner en la utilització de grans quantitats de dades per efectuar les seves peçes informatives.

El periodisme de dades ofereix un tipus d’informació sincera; que no enganya si no és que està manipulada, i es que el poder de les dades és el fet que poden explicar-te tot el que necessites saber per informar.

S’han de trobar, saber-les interpretar i comunicar-les en un context que permeti que la població entengui què representa aquesta xifra a la seva vida corrent.

El paper dels periodistes en el Periodisme de Dades?

El Periodisme de Dades serveix als periodistes per generar valor afegit als seus articles, proporcionant alhora també una seguretat al consumidor de la informació, ja que la informació que està rebent està suportada per investigacions profundes en diferents plataformes i per tant ha estat comparada amb altres fonts per arribar a una sola conclusió.

Els suports periodístics que utilitza el periodisme de dades són de 3 tipus:

  • Articles amb dades: resultat d’una profunda cerca dels periodistes.
  • Infografies i visualitzacions: faciliten la comprensió de la gran quantitat d’informació que es dóna en una sola imatge plena de dibuixos, lletres i colors.
  • Dades en obert: aquestes dades serveixen per a què altres usuaris en puguin fer ús.

Avui en dia la informació i les dades que es troben a les xarxes estan a l’abast de tothom, però aquestes dades necessiten seguir un procés per organitzar-les i analitzar-les, i proporcionar-les a la societat.

Procés del Periodisme de Dades

Per tal que un periodista pugui treballar correctament amb les dades ha de seguir un procés de quatre fases:

  • Extracció i anàlisi de les dades: El primer pas per aconseguir una bona feina de Periodisme de Dades és buscant una font d’informació fiable. Ja que les dades, com hem vist en l’apartat del Big Data es poden trobar a tot arreu, principalment a l’internet. Per tant, tots els ciutadans poden accedir a dades. El que ha de fer el periodista és capturar-les i analitzar-les i organitzar-les de maner que si pugi recórrer fàcil i ràpidament.
  • Neteja: filtrar les dades que són fiables de les que no, les que ens són útils de les que no, etc.
  • Contextualització: contextualitzar-les/situar-les socialment per saber què signifiquen i construir històries amb fonaments.
  • Combinació: Decidir com s’explicarà la informació recopilada. Com més elements s’utilitzinmillor, ja que faciliten la comprensió del contingut. Cal “humanitzar” les dades, dona’ls-hi significat social.
Font: Vídeo de Youtube (Numeros que hacen noticia)

Relació entre el Big Data i el Periodisme de Dades

El Periodisme de Dades utilitza la informació que li aporta el Big Data i ho adapta a les seves necessitats. En l’àmbit periodístic és necessita la feina del periodista  per convertir aquesta simple informació que aporta el Big Data, en un document narratiu, informatiu i entenedor.

Per dir-ho d’una manera més senzilla, aplicar el Big Data al periodisme és parlar de periodisme de dades.

En els últims anys el periodisme s’ha hagut  d’adaptar al nou món digital. Els diaris digitals i els impresos han hagut de repensar els seus formats i maneres d’informar; les xarxes socials s’han convertit en una gran manera de connectar amb els seguidors.

Les narratives tradicionals es van modificar, ja que les audiències demanen contingut multimèdia, investigacions de qualitat i de fàcil lectura.

Mitjançant el Big Data, el Periodisme de Dades, es va convertir en un gran pas endavant pels mitjans de tot el món, ajudant a crear contingut personalitzat i ràpid als seus lectors i ha explicar noves històries utilitzant les dades obtingudes.

Antigament, els periodistes havien de buscar dades per acompanyar les seves propostes d’investigació ja pensades. Avui, els grans volums de dades són el punt de partida per descobrir un tema.

El Periodisme de Dades el que fa a partir de l’anàlisi de dades del Big Data, iniciar una investigació i extreure’n una història significativa.

Font: Anna Mencos