“Gangnam Style” va ser el detonant que va llançar a la fama mundialment al raper i cantant coreà PSY. Tothom ha vist el seu videoclip almenys una vegada, però, què s’amaga darrera de l’èxit? Aquí us expliquem l’abans, el durant i el després del seu boom.
El llançament i el Boom
El 15 de juliol del 2012 apareixia a Corea del Sud el single d’un artista pop local de cert èxit. Era el signle del seu sisè àlbum i PSY (per psycho) tenia unes mòdiques esperances. Entrar a les llistes del seu país, que el tema s’instal·lés a les xarxes i així aconseguir que més públic anés als seus concerts. El que va aconseguir però, va ser molt més del que s’esperava.
Una base de música electrònica, un rapeig en coreà, una tornada que repeteix el títol de la cançó, i es va crear Gangnam Style. Ningú no hauria apostat a aquesta fórmula. Però va passar el que passa moltes vegades avui en dia. A la gent els hi van semblar divertits els passos del vídeo i es van començar a grabar copiant-los. Els famosos també ho feien i l’efecte de viralització va prendre una velocitat inusitada. En pocs dies eren milions les persones que havien vist el vídeo.
PSY es va convertir en una estrella mundial. Aparicions a tot el món, duos amb Madonna, participacions televisives amb Britney Spears, publicitats, recitals multitudinaris. Tothom volia imitar la coreografía, i no només la gent coreana, sinó gent de tot el món que segurament fins llavors, mai havien escoltat ni tan sols a parlar sobre el K-Pop.
Gangnam és un barri residencial de Seul, un dels més cars i exclusius. La lletra de la cançó, segons els que saben coreà i les traduccions que es poden llegir a la xarxa, es burla d’aquest estil de vida i paròdia els costums de les classes altes. Caricaturitza els residents en ell, allunyats dels problemes i que miren amb supèrbia els del seu voltant. Encara que la cançó també mostra com els que no hi viuen, volen fer-ho.
Gangnam Style es va convertir en la cançó més reproduïda a la història de YouTube, superant els 4 mil milions de reproduccions i els 24 milions de “m’agrada” (només la va superar després See You Again de Wiz Khalifa amb més de 5 mil milions).
El vídeo més parodiat
La el vídeo i el ball van ser parodiats milers de vegades. Als Estats Units, el personatge de Don Cheto va realitzar una paròdia del vídeo però amb estereotips de cholos de l’Est de Los Angeles; el vídeo va comptar amb la participació d’Ana Bárbara i Jenni Rivera.
A Espanya destaca la de Rudy i Ruymán (posseïdors del Rècord Mundial de Flashmob), titulada «Al paro estoy» criticant la desocupació, la crisi mundial, i les retallades.
Diversos estudiants de l’Institut de Tecnologia de Massachusetts (MIT) van gravar la seva particular versió titulada MIT Gangnam Style. Apareixen diverses celebritats com un dels científics líders del Projecte Genoma Humà, Eric Steven Lander o el conegut professor de química de materials Donald Sadoway. Ha estat felicitat per personalitats de la talla de l’escriptor Paulo Coelho. Probablement la figura més destacable sigui la del lingüista, filòsof, activista i professor emèrit del MIT, Noam Chomsky.
I a casa nostra destaca la paròdia del Polònia “Mas Style”, en la que Artur Mas demana suport per la independència. El vídeo va arrasar a Youtube amb 440 milions de visites.
El de Gangnam Style va ser el vídeo més vist de 2012 aconseguint així superar “Baby” del canadenc Justin Bieber, que es mantenia en aquest lloc des d’agost de 2011. El 2013 va aconseguir les dos mil milions de reproduccions.
L’11 de novembre del 2012 va rebre el premi a “millor vídeo” a la cerimònia dels MTV Europe Music Awards, on competía en la mateixa categoria amb “Bad Girls” de M.I.A, “Marry the night” de Lady Gaga, “Wide awake” de Katy Perry i “We found love” de Rihanna y Calvin Harris. A més, també va rebre el Rècord Guiness pel vídeo amb més quantitat de “m’agrada” que ara té “Despacito” amb 48 milions de “m’agrada”.
D’on ve PSY i on és ara?
PSY -el seu nom real és Park Jae-Sang- va néixer a finals de 1977 en una família acomodada, d’aquelles de les quals es burla a la seva cançó. Va estudiar música a Berklee i va iniciar diverses carreres universitàries que va deixar a mitges per dedicar-se a la música malgrat el descontentament de la seva família.
Va ser detingut algunes vegades pels problemes amb l’alcohol i les drogues i, també, per l’intent d’esquivar els dos anys obligatoris de servei militar que hi ha a Corea del Sud.
Va obtenir diversos hits a Corea amb els seus primers cinc àlbums. Els dos primers es van veure beneficiats per un intent de censura i per la polèmica que es va desfermar quan algú va considerar inapropiades les seves lletres. Jugava amb l’obscenitat, amb la procacitat, amb l’escàndol. A les seves peces visuals també intentava atreure la mirada d’un públic massiu sobre les seves creacions. Les seves coreografies eren cridaneres. Al vídeo que tots vam veure es va abismar al ridícul, va extremar el límit. Tenia més possibilitats que se’n riguessin que de ser imitat. L’aposta va sortir bé. Va buscar cridar l’atenció i, decididament, ho va aconseguir.
“Si estic content, bec; si estic trist, bec; si plou, bec; si hi ha sol, bec. Només estic sobri quan tinc ressaca”
psy per sunday times
Tot i això, l’èxit va passar factura a PSY: “Si estic content, bec; si estic trist, bec; si plou, bec; si hi ha sol, bec. Només estic sobri quan tinc ressaca”, va dir al Sunday Times uns anys enrere. La seva vida privada es va convertir en un petit infern. A més de reprendre la seva addicció a l’alcohol, la relació amb la seva dona es va desfer. La pressió de l’èxit el va aclaparar.
I és que no podia deixar de pensar que havia aconseguit el punt màxim de la seva carrera i que malgrat el que molts esperaven, ell no seria capaç de crear una altra cançó capaç d’aconseguir un èxit similar. “Després de ‘Gangnam Style’ jo era feliç, però a vegades no em sentia així perquè sabia que aquesta seria la cançó més important de la meva vida i que no tornaria a estar al cim novament” deia PSY.
Llavors va llançar Gentleman, el seu nou single. Tot i que el vídeo va sobrepassar els mil milions de reproduccions, una marca que només quaranta vídeos havien superat en tota la historia de YouTube, aquest es va convertir en un rotund fracàs per a ell. Un fracàs que a qualsevol li agradaria transitar. PSY havia perdut la proporció i això el va portar a la seva caiguda personal.
El 14 de maig del 2018, es va informar que PSY deixaria l’empresa YG Entertainment, per enfocar-se en la creació de la seva nova empresa discogràfica. El 23 de gener de 2019, PSY va anunciar a través d’Instagram que la seva empresa discogràfica seria coneguda com a P Nation. Al dia següent, es va anunciar que Jessi, cantant i exmembre del grup Lucky J, sería la primera artista a firmar un contracte amb P-Nation. Més endavant, altres solistes com Crush, Dawn, Hyuna , Heize i Penomeco van anar firmant amb la productora, que avui en dia cada vegada va a més.
Al 2021 PSY també es va unir a un altre projecte junt amb el famós Park Jin Young, ex cantant i actualment fundador de la companyia J.Y.P Entertainment. Junts feien de jurat en aquest programa d’audicions de supervivencia per crear “boybands” globals, en el que els concursants poden mostrar el seu talent de la manera que vulguin, sempre tenint en compte el ball i el cant.
El 30 de desembre de 2021, l’agència P NATION va confirmar que al 2022 PSY tindrà el seu comeback després de 5 anys d’inactivitat. Cal recordar que l’últim llançament va ser al maig de 2017 el seu vuitè àlbum ‘4X2=8’.
Aquest any sembla que Gangnam Style s’ha tornat a fer viral gràcies a Tik Tok, que no existía quan es va llançar la cançó. La cançó està sent utilitzada en aquesta xarxa social per recordar traumes dels seus usuaris, la majoria de la infància, amb algunes històries compartides una mica fortes, però que son preses de manera graciosa pels creadors de contingut.
Està clar que 10 anys després la cançó segueix triomfant. Després d’una anys difícils per PSY, sembla que l’artista torna a agafar embranzida amb la seva nova empresa discogràfica. Està tenint molt èxit com a productor tant a Corea del Sud com a la resta del món, on el K-Pop està guanyant més i més popularitat. Així doncs, podem estar segurs de que a PSY encara li queda molta trajectòria en la indústria musical, ja sigui com a cantant o productor. PSY, a diferència d’altres cantants que només tenen una o dues cançons famoses, s’ha guanyat l’estima del públic i per això mateix no serà oblidat tan fàcilment.
Webgrafia
ABC news. (2012). South Korean Rapper PSY’s ‘Gangnam Style’ Goes Viral. Consultat el dia 18/03/2020 . Disponible online a: https://abcnews.go.com/Entertainment/Music/south-korean-rapper-psys-gangnam-style-viral/story?id=16996559
AS. 2021. Qué fue de PSY: del ‘Gangnam Style’ a caer en las adicciones por no repetir éxito. Consultat el dia 18/03/2020 . Disponible online a: https://as.com/tikitakas/2021/07/15/portada/1626354204_455978.html
Fayer Wayer. 2022. Gangnam Style vuelve a hacerse viral gracias a TikTok. Consultat el dia 20/03/2020 . Disponible online a: https://www.fayerwayer.com/entretenimiento/2022/03/07/gangnam-style-vuelve-a-hacerse-viral-gracias-a-tiktok/
Infobae. 2021. La historia del boom de “Gangnam Style” y la caída de su creador en las adicciones por no poder repetir aquel éxito. Consultat el dia 18/03/2020 . Disponible online a: https://www.infobae.com/historias/2021/07/15/la-historia-de-el-boom-de-gangnam-style-y-la-caida-de-su-creador-en-las-adicciones-por-no-poder-repetir-aquel-exito/
Julen Rio. 2012. Gangnam style – from buzz to trend, case study. Consultat el dia 18/03/2020 . Disponible online a: https://www.julienrio.com/marketing/english/gagnam-style-buzz-trend-case-study.html
La Voz. 2022.El curioso renacimiento de “Gangnam Style”: Musicaliza historias de traumas en TikTok. Consultat el dia 23/03/2020 . Disponible online a: https://www.lavoz.com.ar/vos/musica/el-curioso-renacimiento-de-gangnam-style-musicaliza-historias-de-traumas-en-tiktok/
Milenio. 2022. Convierten ‘Gangnam style’ en nuevo trend de TikTok, lo usan para recordar traumas. Consultat el dia 23/03/2020 . Disponible online a: https://www.milenio.com/virales/tiktok-gangnam-style-contar-traumas-platazorma
The drum. 2012. Case Study: How Gangnam Style went viral with a strategic marketing campaign from YG Entertainment. Consultat el dia 24/03/2020 . Disponible online a: https://www.thedrum.com/news/2012/10/30/case-study-how-gangnam-style-went-viral-campaign-yg-entertainment
UnniePop. 2021. PSY anuncia su comeback luego de 5 años. Consultat el dia 20/03/2020 . Disponible online a: https://unniepop.cl/2021/12/30/psy-anuncia-su-comeback-luego-de-5-anos/
Wikipedia. 2022. PSY. Consultat el dia 23/03/2020 . Disponible online a: https://es.wikipedia.org/wiki/PSY
Wikipedia. 2022. P Nation. Consultat el dia 20/03/2020 . Disponible online a: https://es.wikipedia.org/wiki/P_Nation
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.