La Professió del Futur

Un Community Manager és el professional responsable de la gestió, creació,  manteniment de la comunitat virtual que una empresa té a Internet. Encara que l’aparició d’aquesta figura no té una data exacta, com succeeix en altres casos i esdeveniments, la figura del Community Manager sorgeix amb la intenció de  moderar i administrar els fòrums d’Internet, però ràpidament augmenta la seva importància amb l’auge de les primeres xarxes socials com Facebook o Tuenti.

IMATGE 1: Xarxes Socials Font: Concepto.de

FUNCIONS

Les seves funcions són les d’exercir com a gestor de comunitats amb l’elaboració de pòdcasts, blogs, articles, vídeos… A més, s’encarrega de proposar diferents temàtiques i ha d’adaptar-se a què vol la companyia per la qual treballa. Tot això ho ha de fer sense violar les normes de les respectives xarxes socials i respectant les opinions i creences dels seus seguidors per evitar ferir sensibilitats.

Vídeo. ¿Qué es un Community Manager? Font: IEBS Business School

Què ha de saber?

  1. Què es diu sobre l’empresa per la qual treballa, sobre la seva competència i sobre el mercat en què s’ubica. Caldrà interactuar amb els usuaris i aconseguir una comunicació bidireccional. Després d’aquesta anàlisi podrà saber quins temes interessen a les persones de la seva comunitat, i com es comuniquen entre elles.
  2. Ha d’extreure la informació més important i analitzar-la per crear un discurs adaptable a tothom.
  3. Explicar el posicionament empresarial a la seva comunitat, ja que és l’encarregat de donar la veu empresarial a la comunitat virtual. Per a fer-ho, caldrà estar actiu en la totalitat de xarxes socials de l’organització, seleccionant i compartint els continguts més interessants per la comunitat. A més, cal que identifiqui qui són els líders de l’empresa per la qual treballa.
  4. Ha de crear una estratègia per elaborar relacions al voltant de la marca i conèixer la necessitat dels usuaris i posar-la en pràctica en la comunitat per tal d’incrementar la cohesió i la quantitat dels usuaris de la xarxa.
  5. També cal que registri cada una de les accions que realitza i conegui l’impacte que aquestes accions tindran, tot seguint l’estratègia prèviament establerta.
IMATGE 2: Community Manager Virtual FONT:rockcontent.com


Talents

  • Un Community Manager ha de saber escoltar i adaptar-se al llenguatge de la seva comunitat i trobar un llenguatge concorde amb aquesta.
  • Cal que aprengui a dominar les noves eines que constantment apareixen emergeixen en un entorn tan competitiu com aquest.
  • Cal que sàpiga treballar en grup i col·laborar amb altres professionals que, potser, no tenen els mateixos coneixements tecnològics que ell.
  • Ha de ser una persona creativa amb la capacitat d’anar variant en els diferents aspectes que penja en les diverses xarxes socials.
  • És indispensable aprendre de què fa la competència
  • Saber a qui es dirigeix i conèixer què esperen els seus seguidors de les xarxes socials de l’empresa.

El Sou d’un Community Manager

Avui dia, la professió de Community Manager encara no és molt valorada en certs àmbits. Així doncs, alguns salaris no s’acaben corresponent del tot amb el pes de treball i responsabilitat que té. D’altra banda, existeixen empreses, especialment en l’àmbit tecnològic i audiovisual que proporcionen bons sous amb aquest tipus de professionals. Cal dir, però, que les tarifes solen estar establertes pel mateix “CM”, encara que, normalment, aquest s’ha d’adaptar al pressupost de l’empresa d’inici. Per tant, després de donar una ullada a les ofertes de treball de Community Manager que apareixen publicades a InfoJobs, el sou mitjà per aquesta professió va dels 18.000 als 25.000 euros bruts anualment. Per comparar, el de periodista és de 20.001 € a l’any.

Imatge 3. Community Manager Treballant Font: mott.pe

Crítiques

Quelcom molt de moda entre els mateixos Community Managers és el fet de gravar-se videotutorials o cursos sencers ensenyant la seva professió a tot aquell qui vulgui dedicar aquella estona a mirar aquests vídeos. Aquesta pràctica és molt criticada a les xarxes socials, especialment a Twitter, per sectors ideològics més propers a l’esquerra. Aquests pensaments més crítics consideren que els vídeos en qüestió no mostren la realitat de professió i ho simplifiquen tot en excés. Això provoca, segons aquells qui estan en contra, que molts joves es pensin que aquesta professió és senzilla i tothom la pot portar a terme. D’altra banda, aquells que donen suport a aquestes pràctiques, diuen que aquells qui gestionen aquests cursos i videotutorials estan en el seu dret a fer-ho i cadascú és lliure de pagar-los a canvi de visionar algun vídeo d’aquells que ofereixen en els seus serveis. Aquest n’és un bon exemple.

Vídeo 2. Cómo Ser un Buen Community Manager. Font: EugeOller

Relació amb la professió

Per parlar de la relació que existeix entre la professió de Community Manager i la de periodista he cregut convenient explicar-ho amb l’exemple d’Álex Pinacho. Pinacho està exercint aquesta professió al programa de televisió de Movistar+ “La Resistencia”. El madrileny ha saltat a la fama treballant per la productora d’Andreu Buenafuente, El Terrat. Pinacho es va graduar en periodisme per la Universitat Complutense de Madrid el 2012 després d’estudiar cinc anys i abans d’ocupar el seu càrrec actual havia treballat al diari Marca i a la revista El Jueves entre d’altres. Però no va ser fins al dia que va iniciar aquesta nova etapa al programa presentat per David Broncano que es va donar a conèixer a causa de les seves picabaralles a Twitter i les seves converses amb famosos com el futbolista del Futbol Club Barcelona Gerard Piqué. De fet, Pinacho ha aparegut en pantalla en més d’una ocasió, quelcom molt poc habitual en una professió com aquesta. Per tant, el cas de Pinacho és un d’aquells que ens demostra la interrelació entre ambdues professions, ja que una de les millors maneres d’acabar convertint-se en un Community Manager de prestigi és estudiar la carrera de periodisme.

Un Podcast sobre el tema

“El Podcast del buen Community Manager”, de Dave Gaona, és un bon exemple de pòdcast referent en aquest tema.

Mahara

*Imatge destacada generada per IA amb l’eina MidJourney *

Bibliografia i Webgrafia

CASTELLÓ MARTÍNEZ, A. (2010) (a). Estrategias empresariales en la Web 2.0. Las redes sociales online.Alacant: ECU.

Fuente, O. (2022): Qué es un Community Manager y cuáles son sus principales funciones en la empresa. Recuperat 29 setembre 2020, de: https://www.iebschool.com/blog/que-es-un-community-manager-redes-sociales/ 

FUMERO, A. y ROCA, G. (2007). Web 2.0. Madrid: Fundació Orange.

Giraldo, V. (2019): Community manager: conoce las funciones de este valioso profesional en las empresas.  Recuperat 29 setembre 2020, de: 

NBA Maniacs (2015): “La marca española de gafas Hawkers Co. se convierte en de los Lakers”. Recuperat  29  setembre 2020, de:

http://www.nbamaniacs.com/noticias/la-marca-espanola-de-gafas-hawkers-cose-convierte-en-patrocinador-de-los-lakers/   

Ohmae, K. (2004): La mente del estratega. Madrid: McGraw-Hill. 

Oller, Euge. (2019, octubre 15). CÓMO SER un BUEN COMMUNITY MANAGER [Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=g83CClM8r-Y 

ROS, V. (2008). E-branding: posiciona tu marca en la Red. La Corunya: Netbiblo D.L.

The Social Media Family (2015): “Casos de éxito: Hawkers y su “Social Selling”. Recuperat 29 setembre 2020, de:

http://thesocialmediafamily.com/casos-de-exitohawkers-y-su-social-selling/   

Web Empresa 2.0 (2012): Gestión de redes sociales: El caso Starbucks España. Recuperat  29  setembre 2020, de:

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.