Presentació i contextualització

Actualment, la publicitat forma part del nostre dia a dia i la trobem a qualsevol lloc, com a la televisió, a la ràdio, a internet, de manera tradicional, fins i tot als cartells del metro o de l’autobús. Amb l’evolució de la publicitat ha aparegut el nou concepte de publicitat online. Aquest fet a mesura que va passant el temps es va fent més gran i fa que siguem més consumidors de publicitat fins que inconscientment arribem al punt que no ens adonem del seu consum.

Però…Com funciona realment la publicitat online? Quin és el futur de la publicitat?

La publicitat digital està prenent cada vegada més força dins les empreses. Avui en dia hi molts sectors que en depenen. No podem deixar de banda que, els diferents formats de publicitat digital són cada cop més el centre d’atenció de les estratègies de màrqueting.

Segons alguns experts de comunicació i màrqueting digital hi ha dues maneres de fer-se visible dins aquest gegant digital.

En primer lloc trobem la forma orgànica, segons ells es necessita molt esforç i els resultats tarden a arribar entre un mig i llarg termini. 

Per altre banda, hi ha la publicitat online la qual requereix un esforç sobretot econòmic, això si, els resultats arriben d’allò més ràpid.

El següent video ens ajuda a contextualitzar:

Fig : vídeo de publicitat online de You Tube
Fig : exemple extreta de la xarxa social Twetter

Història i evolució de la publicitat online

Els orígens de la publicitat com a tal existeixen des de fa molt temps. De fet, la publicitat existeix des dels orígens de la civilització i el comerç. Això demostra que sempre hi ha hagut una necessitat evident de comunicar, i al principi la publicitat oral era la més comuna.

Als anys 90, quan internet es va introduir per primera vegada a la societat, en cap moment va voler convertir-se com un mitjà de publicitat, és a dir, el seu ús no era aquest. Es va crear com una simple eina per a lintercanvi de correus electrònics i informació digital.
En una cosa tan immensa es va convertir el seu potencial que no va passar molt de temps fins que els pioners del màrqueting se’n van adonar. Van començar a veure el gran negoci que tindria la publicitat a internet en un futur no gaire llunyà. De fet, cada cop més usuaris van començar a connectar-se per intentar buscar informació rellevant sobre els seus interessos. Per a molts responsables de publicitat, això va marcar un punt devolució en la història de la publicitat a internet.

A partir de 1994 comencen a desenvolupar-se els banners, una forma de publicitat que consisteix a incloure un anunci en una pàgina web. Fins que a España s’inclou el AdverNet en buscadors d’aquells temps com OZÚ, OLÉ, el pioner, o TERRA.

Fig 2: Buscador OZÚ
Fig 3: Buscador Olé
Fig 4: Buscador Terra
Fig 5:  Google Display Networker

A mesura que van anar passant els anys aquesta plataforma va anar evolucionant i, amb ella la publicitat digital. L’any 1999 fins al 2000 va arribar la coneguda ” The Channel era”. Aquesta permetia a les empreses grans i petites invertir diners en les seves pròpies estratègies de màrqueting online amb l’objectiu d’atreure clinets. Durant aquesta època Google va llençar “Adwords” el seu propi sistema d’anuncis, el qual va revolucionar la publicitat.

L’any 2005 fins el 2008 s’entrava a la “Social era”, va aparèixer YouTube el qual oferia als neciocis una promoció dels seus productes i serveis en forma de video. 

Del 2009 al 2011 apareix la “Native era” on Google va llançar una versió beta de la publicitat basada en els interessos de l’usuari gràcies a acords amb portals com YouTube. Va créixer tant la publicitat a internet que el 30 de setembre de 2009 va superar la publicitat de la televisió per primera vegada al Regne Unit.

Finalment des de l’any 2012 fins avui en dia ens trobem a la “The Modern era”. El boom va ser Snapchat, una nova xarxa social li permet arribar a un nou públic cada cop més complicat: els anomenats mil·lenials. El futur està obert per a l’aparició de nous canals i formats que segueixin aportant novetats a la història de la publicitat a internet: vídeo en streaming, xarxes socials verticals, anuncis a xarxes socials, anuncis d’Adwords de text…

Estat actual i les vuit formes de fer publicitat online

Amb el pas del temps han anat apareixen diferents tipus de publicitat online, però a continuació trobem els vuit mes utilitzats.

  1. Email Marketing: un dels mètodes més antics d’Internet però que s’adapta a les noves necessitats dels usuaris, cosa que fa que la seva efectivitat sigui la mateixa. Té com a primera finalitat, millorar la relació d’un comerciant amb els seus clients actuals o anteriors i fomentar-ne la lleialtat, i, com a segona finalitat, l’enviament de missatges de correu electrònic amb la finalitat de fer clients nous o de convèncer els actuals perquè facin alguna adquisició.
  2. Banners: D’aquests ja n’hem sentit a parlar anteriorment però és una de les formes de publicitat online més utilitzades i conegudes, que consisteix en un espai publicitari dins d’una web o blog.
  3. Remarketing: una de les millors tècniques de publicitat a Internet. Permet crear anuncis personalitzats que mostren a aquells usuaris que prèviament van visitar el seu lloc web.
  4. SEO/SEMTotes dues són estratègies de posicionament en cercadors. Tant l’orgànic com el de pagament són tipus de publicitat en línia ja que l’objectiu de tots dos és la visibilitat i la conversió. Pel que entrarien dins dels tipus de publicitat en línia.
  5. Publicitat en xarxes socials i plataformes online
  6. Enllaç patrocinatformat publicitari de text que conté un enllaç de la web de l’anunciant basat en pagament per clic.
  7. Publicitat en els mòbilstota mena d’anuncis adaptats a la navegació dels telèfons mòbils com ser més petits i menys molestos que els pop-up.
  8. Influencersmoltes marques paguen als anomenats “influencers” per fer publicitat del seu producte o servei a través de les xarxes socials.

Esmentant el tema dels Influencers, actualment són una manera molt eficaç de fer publicitat ja que són figures públiques que patrocinen o promocionen un producte d’alguna marca en concret.

Aquest col·lectiu de gent compta amb certa credibilitat sobre un tema concret, i per la seva presència i influència en xarxes socials es pot arribar a convertir en un prescriptor interessant per a una marca.

Realació entre Periodisme i Publicitat

Com sabem, el periodisme és l’activitat de publicar informació relativa de l’actualitat, sobretot informacions que són més notables. En canvi la publicitat és el proccés de posar un producte en venda a través de màrqueting, és una tècnica que et permet conèixer el mercat i a través d’aquest difondre missatges de promoció del producte que es vol vendre.

La publicitat per funcionar correctament necessita eines de comunicació sobretot els mitjans, ja siguin ràdio, televisió o premsa escrita. Per tant, podem dir que la Publicitat i la disciplina perisdística estàn obligats a encaixar bé perquè una sense l’altre no podríen acabar de financiar-se bé.

Fig 6:Conjunt d’Apps mediàtiques que necessiten publicitat

Treball final

Webgrafia

Antevenio. Breve historia de la evolución de la  publicidad en Internet.https://www.antevenio.com/blog/2016/12/breve-historia-de-la-evolucion-de-la-publicidad-en-internet/ 

Comunicació interactiva. L’augment de la publicitat online.https://interactiva.uvic.cat/bloc/2020/02/24/laugment-de-la-publicitat-online/ 

Breve historia de la evolución de la publicidad en internet. https://www.antevenio.com/blog/2016/12/breve-historia-de-la-evolucion-de-la-publicidad-en-internet/ 

Màrqueting per correu electrònic. https://ca.wikipedia.org/wiki/M%C3%A0rqueting_per_correu_electr%C3%B2nic 

40defiebre. Qué es un influencer?. https://www.40defiebre.com/que-es/influencer 

La publicitat online: Recorregut, actualitat i futur. https://interactiva.uvic.cat/bloc/2022/03/01/publicitat-online-formats-de-publicitat-digital-apps-pagament-per-clic/ 

Tecnología y gadgets, móbiles, informatica. https://www.xataka.com/ 

Funcionamento del buscador TERRA-España. https://www.abcdatos.com/buscadores/terra.html 

Agencia de marqueting digital. https://www.moviendote.es/es/Marketing-Online?msclkid=c100e198709711546eb382c52039f3fc 

Quatre formes de fer publicitat online. https://solucions360.cat/quatre-formes-de-fer-publicitat-online/ 

SEO/SEM. https://www.comunicare.es/publicidad-digital-todos-sus-formatos/ 

Imatge destacada creeada per MidJourney. https://www.midjourney.com/home/?callbackUrl=%2Fapp%2F