La publicitat

La publicitat online té el seu començament quan les empreses, organitzacions o altres decideixen promocionar-se mitjançant internet. El que fan és donar-se a conèixer o promocionar un producte o servei per trobar possibles clients. La idea és arribar a usuaris que són coneixedors de l’empresa o entitat i fins i tot a gent que no és coneixedora.

Alguns dels canals per on et fan arribar aquesta publicitat és mitjançant el correu, les xarxes socials, les pàgines web…

Actualment, internet compta amb més de 4.500 milions d’usuaris a la xarxa. Segons la WARC (World Advertising Research Center) que és on es poden mirar dades d’assessoria de màrqueting per empreses, ens diu que la publicitat online té un impacte 5 vegades més gran que la publicitat tradicional.

Segons PPC Protect, empresa dedicada a la protecció d’aparells electrònics, una persona veu entre 6.000 i 10.000 anuncis diaris, molts d’ells a internet. Per tant, és molt fàcil que el públic no se’n recordi de tot el que veu.  Les empreses el que busquen a una campanya de publicitat és que la gent els recordi.

Imatge 1: extreta de Alamay

Evolució de la publicitat online

L’evolució de la publicitat online ve marcada per la transició dels mitjans de comunicació tradicionals com ara la televisió, passant als mitjans digitals com les xarxes socials.

Exactament, no podem confirmar quin any la publicitat va començar a aparèixer a internet. Tim O’Reilly fundador de la web Global Network Navigator diu que el primer anunci online va aparèixer a la seva web el 1993. Mentre que altres persones diuen que el primer anunci va ser venut a una empresa i es va col·locar a una web anomenada HotWired el 1994.

Sí que se sap que a l’octubre de l’any 2000 Google va crear un servei que es deia AdWords on aquest servei penjava anuncis quan un usuari feia una recerca a Google. Aquests anaven relacionats amb la recerca que l’usuari realitzava.

La publicitat online té una major capacitat d’arribar a un públic més ampli i específic. Els anuncis a internet són personalitzats segons la situació demogràfica i les recerques realitzades a internet. D’aquesta manera les empreses o persones que s’anuncien poden arribar de manera més fàcil a tots aquells que estan interessats en els seus serveis. En canvi, si parlem de publicitat tradicional a tothom els arriba el mateix anunci s’estigui interessat en ell o no.

A més a més, els anuncis a internet són més visuals, és a dir, poden incloure vídeos o imatges fent així que el públic es quedi més estona mirant i tingui un impacte més gran en ells.

Video extret de Youtube del canal d’Alfredo Fuentes

Quins formats de publicitat online hi ha?

Hi ha diferents tipus de formes per fer arribar la publicitat a les persones.

Una d’aquestes formes és el SEM. Parlem de SEM quan una empresa paga per aparèixer els primers als buscadors com és el cas de Google. En contraposició trobem el SEO, que és quan les empreses milloren el seu nivell per aparèixer els primers a internet sense haver de pagar.

Imatge 2: Captura de pantalla

Un altre format són els banners, uns tipus d’anuncis on les empreses fan una imatge o vídeo i després els usuaris ho podem trobar a diferents pàgines web, blogs, mitjans de comunicació, entre d’altres.

Seguidament, trobem la publicitat nativa, igual que els anteriorment anomenats, l’empresa compra un espai publicitari dintre d’un blog o altres, però en aquest cas, es pot confondre amb aspectes interns de la web on estan anunciant-se.

Imatge 3: captura de pantalla Instagram

El penúltim tipus de forma de fer publicitat online són les xarxes socials. Xarxes com Twitter, Facebook o Instagram ofereixen a les empreses publicar els seus comptes o publicacions al perfil del consumidor d’aquesta xarxa perquè el vegis mentre es fa ús d’aquesta.

Per últim, trobem l’e-mail màrqueting, és quan les empreses promocionen un producte o servei mitjançant el correu electrònic.

Les aplicacions i el seu format de fer publicitat

Una app és un software per smartphones i tauletes. Es caracteritzen per ser útils, dinàmic i fàcils d’instal·lar. Avui dia hi ha aplicacions de tota mena de notícies, jocs, xarxes socials, correu electrònic, esports, idiomes, entre d’altres.

En moltes d’aquestes aplicacions s’ha de tenir internet per poder connectar-te i que es pugui utilitzar, com és el cas de les xarxes socials o les notícies.

La publicitat online és una de les més vistes mitjanant les aplicacions dels smartphones o les tauletes. Per tant, el que volen les empreses és publicitar-se a les aplicacions per impactar i atreure un major públic.

Les empreses han de decidir de forma estratègica en quines apps volen difondre els seus anuncis, ja que la seva finalitat és arribar a un públic concret.

Existeixen diferents formats per fer publicitat a les aplicacions:

  • Una d’aquestes formes són els banners, anuncis en la part superior o inferior de les apps. Solen ser els que menys molesten als usuaris i, per tant, els que més temps estan allà col·locats perquè no destorben.
  • Seguim pels intersticials, són aquells anuncis que es col·loquen a tota la pantalla durant una estona o es tanquen quan l’usuari decideix fer-ho. Aquests són els que més impacte tenen, ja que són els que més miren els usuaris. També poden ser els que més molesten perquè durant el temps que triga l’usuari a tancar-ho, no permeten que el navegant faci ús de l’aplicació que estava utilitzant.
Imatge 4: extreta de Google imatges
  • La publicitat nativa, són un altre tipus on l’anunci està completament adaptat a l’aplicació on es publica. Aquest tipus concretament tenen un missatge i una foto que volen fer arribar als usuaris.
  • Per últim, estan els vídeos banners que és la publicitat en format vídeo. Un lloc on podrem trobar molt aquest tipus és a YouTube on abans de reproduir un vídeo molts cops ens troben que posen anuncis que ens obliguen a visualitzar abans de fer ús d’aquesta aplicació.

Pagament per clic

El pagament per clic és quan una empresa paga per aparèixer anunciat a internet i quan algú clica sobre l’anunci l’empresa paga una petita quota. Les plataformes com Google són les que més publicitat de pagament per clic ofereixen.

Antigament, no es podia mirar l’impacte tan bé com es fa ara. Es podia estimar quin era el públic que havia visualitzat un anunci, però no es tenien les dades personals de les persones. Actualment, amb el pagament per clic es pot saber tot sobre la persona que fa clic sobre l’anunci. Com a quina hora li ha donat, des de quin lloc i des de quin mitjà, ordinador o telèfon mòbil, també el model del smartphone, l’edat…

Premsa i publicitat

La publicitat a la premsa online s’ha tornat indispensable a l’actualitat. L’any 2022, només un 3% dels ingressos totals de premsa provenien de les subscripcions. La venda d’espais per poder fer publicitat als diaris online va representar un 60% dels ingressos, un total de 717 milions d’euros. D’aquest 60% un 9,3% representa la publicitat als diaris impresos, mentre que el 50,7% és la publicitat als diaris online. Per tant, podríem dir que actualment els diaris es mantenen majoritàriament pels ingressos que donen els anuncis.

Imatge 4: publicitat a la premsa.

Webgrafia

Arimetrics. (2023). Qué es publicidad online. Recuperat 28 d’octubre del 2023, de  https://www.arimetrics.com/glosario-digital/publicidad-online

BeeDigital. (2023). Tipos de publicidad en internet. Recuperat 28 d’octubre del 2023, de https://www.beedigital.es/marketing/tipos-publicidad-internet/

Corrales, J.A. (2019, agost 15).  Aprende a como poner tu publicidad en apps para dispositives móviles y generar oportunidades de ventas (Entrada blog). Rockcontent. Recuperat 3 de novembre del 2023, de https://rockcontent.com/es/blog/publicidad-en-apps/

Yeeplay. (2013, octubre 1). La publicidad in-APPA: Ventajas para el Marketinf Móvil (Entrada blog). Yeeplay. Recuperat 4 de novembre de 2023, de https://www.yeeply.com/blog/publicidad-in-app/

Woosimon. (2022). Què és la publicitat de pagament per clic?. Recuperat 29 d’octubre del 2023, de https://woosimon.com/ca/what-is-pay-per-click-advertising/

Calvo, L. (2022, desembre 16). ¿Qué es una app, para qué se utiliza y qué tipus exsisten? (Entrada blog). GoDaddy. Recuperat 2 de novembre del 2023, de  https://es.godaddy.com/blog/que-es-una-app-y-para-que-se-utiliza/

Vega, M. (2020, març 29). PPC o Pago por clic: qué es, ventajas y principales plataformes (Entrada blog). Marcos de la Vega. Recuperat 4 de novembre del 2023 de, https://marcosdelavega.com/ppc-o-pago-por-clic-que-es-ventajas-y-principales-plataformas/

Mayans, J. (2020, octubre 20). La evolución de la publicidad digital. Smart Comerce 21. Recuperat 4 de novembre del 2023 de, https://www.smartcommerce21.com/blog/la-evolucion-de-la-publicidad-digital

Pueblas, D. (2022, novembre 10). El 70% de los ingresos de la prensa procederán de la publicidad en 2026: las suscripciones digitales representaran solo un 4% de los ingresso. PRnoticias. Recuperat 4 de novembre del 2023 de,  https://prnoticias.com/2022/11/10/el-70-de-los-ingresos-de-la-prensa-procederan-de-la-publicidad-en-2026/

Imatge destacada feta mitjançant la IA, creada per la pàgina 123RF

Presentació

Presentació del Mahara feta amb Google Drive.