REALITAT VIRTUAL, REALITAT AUGMENTADA

Paula Saavedra, Vic – 10:00h

Contingut generat a partir del ChatGPT

Contextualització

En l’actualitat, es parla molt de la realitat virtual en diversos àmbits. Molts departaments ja estan utilitzant aquesta tecnologia per a diverses iniciatives. Tanmateix, la seva implementació és tan senzilla com sembla? La realitat virtual (RV) representa un entorn de escenes i objectes reals generats mitjançant tecnologia informàtica, proporcionant als usuaris una experiència d’immersió. Mitjançant ulleres o auriculars especials de realitat virtual, els participants poden veure i sentir aquest entorn. Tot i ser una tecnologia relativament nova, alguns sostenen que un dels primers dispositius de realitat virtual es va concebre durant la dècada dels anys 50. Aquest dispositiu consistia en una màquina amb un seient que reproduïa pel·lícules en 3D i generava vibracions per augmentar la sensació de realisme. Malgrat la seva diferència amb la realitat virtual actual, es pot considerar com un punt de partida en el desenvolupament d’aquesta tecnologia.

Quan es parla de realitat virtual, és crucial diferenciar-la de la realitat augmentada. La realitat augmentada (RA) implica la capacitat d’incorporar informació addicional al món real mitjançant un dispositiu, tot integrant-se amb l’entorn existent. En aquest cas, l’entorn real es digitalitza i es millora amb informació addicional. A diferència de la realitat virtual, que crea un entorn totalment diferent del real al qual ens submergim completament. Per al funcionament de la realitat augmentada, són necessaris elements com GPS, càmera digital, giroscopis i pantalla, entre d’altres. En canvi, per a la realitat virtual, només es requereix un dispositiu d’immersió i el producte de RV.

Història i evolució

L’origen de la realitat virtual es remunta a la Segona Guerra Mundial amb el projecte Whirlwind, el qual es va finalitzar l’any 1951. Després, el 1959, l’USAF (United States Air Force) va reprendre el projecte sota el nom de Claude Project i va sorgir un ús civil de la tecnologia 3D. Les primeres ulleres de realitat virtual van ser creades en 1960 per Morton Heiling.

El 1968, Ivan Sutherland va construir The Sword of Dàmocles. El 1978, Andrew Lippman va realitzar l’Aspen Movie Map. El 1984, la seu de Baltimore (Estas Units) de la cadena de parcs de diversions Six Flags va estrenar The Sensorium. El 1987, Nintendo va llançar el Famicom 3D System i Sega va llançar el Màster System. En 1991, Sega va anunciar el llançament del Sega VR, i el 1994 va llançar el Sega VR-1. El 1995, Nintendo va llançar el Virtual Boy.

The Sword of Dàmocles

El 2012, Palmer Luckey va presentar el primer prototip del casc de realitat virtual Oculus Rift. Finalment, en 2016, Sony va llançar el PlayStation VR.

Els orígens de la realitat augmentada es remunten a 1901 amb Frank L. Baum i el seu Character Maker. Més endavant, en la dècada de 1960, el cineasta i inventor Morton Hellig va contribuir amb el desenvolupament de la realitat augmentada amb el seu Sensorama.

Senorama

Ja a la dècada de 1990, Tom Caudell i David Mizell de Boeing van ser pioners en la utilització de la realitat augmentada. En 1992, Louis Rosenberg va crear el primer sistema real de realitat augmentada anomenat Virtual Fixtures.

Virtual Fixtures

L’any 1998, la NASA va utilitzar per primera vegada la realitat augmentada en la nau espacial X-38. En el transcurs del 2000, Bruce Thomas va ser responsable de crear el primer joc de realitat augmentada, conegut com ARQuake.

Joc ARQue

Finalment, en l’any 2017, l’empresa IKEA va fer un avenç rellevant amb la creació de la seva aplicació IKEA PLACE, que va marcar un pas més en l’ús pràctic de la realitat augmentada. El joc de Pokémon GO, és el que realment va marcar una diferencia a l’hora de fer famosa la RA.

Estat actual

La realitat virtual i la realitat augmentada no tenen límits. En el món que vivim el sector ha evolucionat tant que moltes empreses de tots els àmbits segueixen aquesta pràctica. Tot i que aquesta eina es fa servir, des d’àmbits d’investigació fins a pràctiques periodístiques com el telenotícies, quan pensem en realitat virtual, el primer que ens passa pel cap són les ulleres de RV o popularment conegudes com ulleres Oculus Rift

Oculus és l’empresa pionera en aquests cascos de realitat virtual que t’immersen en qualsevol lloc del món o habitat imaginable. Però, la realitat virtual i augmentada no només arriba aquí. La nova tecnologia permet que fins i tot es pugui avançar en medicina i projectes de salut. Logitech, per exemple, ha creat un producte de realitat virtual i augmentada (Realitat mixta) que es diu VR Ink, un llapis VR de primera generació per a ús empresarial. Permet escriure i dibuixar tant en superfícies físiques 2D com en espais de sala tridimensionals. De moment empreses pioneres com SouthernGFX, Sector5Digital, BMW, d’entre altres, són empreses que utilitzen aquest llapis per a investigació i recerca o altres àmbits. Fins i tot, l’empresa Realize Medical, treballa amb aquesta funció per a la impressió i visió de imatges mèdiques en 3D.

Ulleres Oculus

Centenars d’empreses avui en dia treballen amb realitat virtual i augmentada, a més, està evolucionant tant el món digital que la investigació i recerca d’aquest àmbit no s’atura. Cada dia, els productes d’immersió o augment de realitat són més visibles i més capacitats per al món real.

Que els diferencia?

La diferència de la realitat virtual, la realitat augmentada no substitueix el món real, sinó que hi integra elements. La realitat virtual seria un ecosistema aliè físic creat per l’home. Mentre que la realitat augmenteada, participa amb el món físic i l’enriqueix.

Relació amb el periodisme

La realitat virtual i augmentada en el món del periodisme és una eina comunicativa que és molt eficaç. Rep el nom de Periodisme immersiu.

El periodisme immersiu és aquell que “ fa referència a l’ús de tecnologies 3D i gravació i recepció 360°, per a crear en l’usuari la il·lusió d’estar present en determinats esdeveniments amb una perspectiva en primera persona.” Wikipedia, 2020. Aquesta pràctica, s’utilitza a la televisió catalana molt sovint amb l’eina de les pantalles verdes i blaves. En concret, un exemple clar és a l’especial d’eleccions de TV3, on la realitat augmentada es troba molt present. Podem veure que, el periodista està immers en el que està explicant, però realment es troba en un plató. Això ajuda a l’espectador a poder entendre millor la notícia o l’esdeveniment que succeeix i que la comunicació sigui més dinàmica. A més, a l’any 2017 es va produir el primer gran reportatge virtual en l’àmbit nacional. El País va publicar el reportatge FukushimaVides contaminades (López Hidalgo i Fernández Barrero, 2017).

La intersecció entre el periodisme i la realitat virtual i augmentada ha existit durant molts anys, però només recentment s’ha començat a utilitzar de manera més habitual i consistent. Aquesta pràctica permet que l’espectador deixi de ser un mero observador passiu i es converteixi en el protagonista dels esdeveniments. Ja no es tracta només d’una història amb elements audiovisuals; ara es transforma en una escena de realitat augmentada.

Sorgeix un debat sobre si comunicar fets mitjançant la realitat augmentada pot propiciar la manipulació de l’entorn. Aquesta qüestió planteja un dilema ètic que sosté que, per adoptar aquesta forma de realitat augmentada i mantenir la producció televisiva, és necessari eliminar elements de l’entorn. D’altra banda, la qüestió d’afegir elements també genera debat. Això pot portar a que l’espectador qüestioni la credibilitat de la notícia i del periodista, ja que els elements podrien ser manipulats o alterats.

Imatges generades per IA

Webgrafia

Informàtica, C. (2023, 2 mayo). Descobreix la diferència entre realitat virtual i realitat aumentada » CIS Informàtica. CIS Informàtica. https://www.cisinformatica.cat/diferencia-entre-realitat-virtual-i-realitat-aumentada/

Termcat. (2021, 5 agosto). Realitat virtual i realitat augmentada: en què es diferencien? MetaData. https://www.metadata.cat/noticia/1509/realitat-virtual-realitat-augmentada-en-que-es-diferencien

García Requejo. (2023, 4 abril). ¿Qué es la Realidad Aumentada (RA)? Origen y evolución. https://garciarequejo.com/es/que-es-la-realidad-aumentada-ra-origen-y-evolucion/

Periodisme immersiu en realitat augmentada | Col·legi de Periodistes de Catalunya. (s. f.). https://www.periodistes.cat/actualitat/noticies/periodisme-immersiu-en-realitat-augmentada

Redactor. (2019, 10 mayo). El futuro del periodismo, la realidad virtual | informaUVA. informaUVA. http://www.informauva.com/el-futuro-del-periodismo-la-realidad-virtual/

Redacció. (2022, 18 octubre). En què es diferencien la Realitat Virtual i la Realitat Augmentada? Habilis. https://habilis.ro-botica.com/en-que-es-diferencien-la-realitat-virtual-i-la-realitat-augmentada/

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.