ELS MARCADORS I TAGGIN, UNA NOVA EINA PER FER PERIODISME

De què tracta?

Els marcadors socials són un tipus de mitjà social que permet guardar, classificar i compartir enllaços a internet. D’altra banda, tots els marcadors socials es poden categoritzar amb “tags” (etiquetes) que són termes escollits pels usuaris que tenen una vinculació amb l’enllaç o recurs. Aquests elements sorgeixen ja que la majoria de navegadors ens permeten guardar una llista de llocs que visitem, però aquests només queden registrats en el navegador del nostre ordinador, amb el problema que si canviem d’equip, tots els enllaços guardats desapareixen.

Els seus inicis

Thomas Vander Wal és la persona que va crear el terme “folksonomia” i també és conegut per iniciar el terme “infocloud” personal. El seu treball s’ha dedicat principalment a la web i al disseny i l’estructura de la informació, especialment en el context de la tecnologia social. En concret, ens hem de traslladar a principis de segle, el 2004, quan comença a extendre’s el concepte d’etiquetatge col·laboratiu o classificació social. A més, aquest concepte fa referència a les classificacions creades pels usuaris que apliquen les seves pròpies etiquetes a peces d’informació (inclosos articles, imatges i llocs web).

La seva altra gran aportació té a veure amb L’InfoCloud personal, lligat amb els marcadors i el taggin, en què es tracta de la informació que un usuari recopila, organitza de forma personal en un web. En lloc de centrar-se en espais socials molt grans, el personal InfoCloud representa el desig d’utilitzar internet per connectar-se a un grup reduït de persones a un nivell més personal i mantenir informació accessible per a aquest grup. La qüestió aquí és que la informació ha de ser accessible a l’usuari en un termini molt curt. A tots aquests conceptes va parlar també del model d’atracció, una metàfora de com ajuda als usuaris web etiquetar els diferents blocs informatius perquè aquests hi puguin interactuar. Un camp magnètic que atrau els usuaris en funció dels seus interessos personals.

Els marcadors: Una transformació periodística

Els marcadors socials i els taggins van ser duts a terme pels periodistes i, en particular, pels diferents mitjans de comunicació en el moment en què es van crear mitjans digitals. Si ens fixem, tots els mitjans digitals disposen d’un etiquetatge comú a partir dels diferents blocs temàtics de les diferents notícies que van publicant: política, societat, economia, esports, tecnologia, etc. A més, moltes de les notícies van acompanyades de diferents enllaços al YouTube o a diferents pàgines web per ajudar al lector a entendre millor la notícia que està llegint. A dins dels mitjans digitals també podem trobar cercadors que fan la funció de marcadors social, ja que et permet introduir una paraula clau que et dirigeix a una notícia que et pugui ser d’interès.

D’altra banda, cal tenir en compte que els marcadors i taggings estan a l’abast de tothom gràcies a la creació de les xarxes socials. El cas més evident és el de Twitter, una xarxa social que disposa, sobretot, de nombrosos etiquetes (#) per ajudar a agrupar un seguit d’informació i/o opinió dels usuaris que utilitzen la plataforma. Aquest sistema permet que els usuaris i els mitjans que utilitzen la mateixa xarxa social, poden tenir tota la informació recollida en un sol bloc per facilitar la seva comprensió sobre un fet concret. D’altra banda, Twitter també ofereix una altra forma d’etiquetatge, la figura de l’@, que permet etiquetar a persones individuals (músics, polítics, periodistes, etc.) o a grups (mitjans de comunicació, equips de futbol, etc.) amb la finalitat de donar-los a conèixer d’una forma més ràpida i directa.

Avantatges i desavantatges

Aquests són alguns dels punts a favor i en contra que té l’us de marcadors i taggin.

AVANTATGES DESAVANTATGES
  Facilitat de cerca     Sense sistema de paraules clau
  Classificació programada per éssers humans, no màquines (detallada i útil)     No estructura  pre-definida per les “tags”
  Classificació per valoració dels usuaris   No estructura jeràrquica de les “tags”

També podeu trobar-ne la seva explicació en els següents vídeos:

Webgrafia

1. Viquipèdia: https://es.wikipedia.org/wiki/Marcadores_sociales

2.  SildeShare: https://es.slideshare.net/jairodraov76/marcadores-sociales-y-tagging

3. Sites.google.com, via examen gilberto: https://sites.google.com/site/examengilberto/marcadores-sociales-y-tagging

4. Sites.google.com, via servi web 2.0: https://sites.google.com/site/serviweb20/marcadores-sociales-y-tagging

5. José Sánchez Rodríguez i Julio Ruiz Palmero (Universidad de Málaga): http://tecnologiaedu.uma.es/materiales/web20/archivos/cap8_marcadores_sociales.pdf

6. Pàgina web Del.ico.es: https://www.del.icio.us.com/

7. Pàgina web de Diigo: https://www.diigo.com/

8. Pàgina web de 11870.Com: https://11870.com/

9. Viquipèdia en anglès: https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Vander_Wal 10. Blog de la Vanguàrdia: http://blogs.lavanguardia.com/elcuartobit/tagging-herramienta-para-un-periodismo-transparente

Presentació personal:

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.